Koncem loňského léta vypustil Ford ve spolupráci s univerzitou Virginia Tech na americké ulice několik dodávek Tourneo, které se na první pohled tvářily jako zcela autonomní. Ovšem skutečně jen na první pohled: řidič v nich totiž seděl, byl ale oblečený do speciálního kostýmu, aby splynul se sedačkou.
Že by šlo o žert? Chyba lávky, pro Ford i Virginia Tech se jednalo o důležitý výzkum. Vývojáři potřebovali zjistit, jak budou lidé na ulicích reagovat na autonomní auta bez řidiče a signály, které vydávají.
Řada lidí totiž samořiditelným vozům nevěří. Podle průzkumu amerického autoklubu AAA je to celých 73 procent. Podle Jaguaru má 63 procent chodců a cyklistů obavy z toho, jestli budou v době robotických vozidel na ulicích v bezpečí. Jsou zvyklí na to, že mohou s řidiči komunikovat jakousi řečí těla – gesty nebo očním kontaktem. Ten se snaží navázat například při přecházení. V autonomním voze se však jeho posádka nebude zabývat řízením, nebude se věnovat dění na silnici a nebude mít zájem jakkoli komunikovat s chodcem. Těm tak nemusí být jasné, jestli o nich vozidlo ví.
Jaguar proto od září letošního roku testuje na svém polygonu v Coventry robotický taxík, který je vybaven dvojicí umělých očí. Prototyp auta chodce vyhledá a udržuje s ním očním kontakt. Podobně jako dává lidský řidič najevo svým pohledem chodci, že o něm ví a co hodlá udělat. Takové zkoušky jsou součástí širší studie, která má zjistit, jestli autonomní vozy dokážou napodobovat chování lidského šoféra.
Co se dočtete dál
- Dále se dozvíte:
- Jak mohou vozy komunikovat s chodci pomocí světelných signálů a jak taková světelná řeč může vypadat?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.