Odbory automobilky Škoda Auto znovu důrazně odmítly možnost přesunu výroby nástupce modelu Superb z Česka do jiného výrobního závodu koncernu Volkswagen. Odboráři to napsali v dnešním vydání svého týdeníku Škodovácký odborář. Odmítli také případné pokusy o zavedení pracovní soboty v Mladé Boleslavi. Firma nyní funguje na hranici výrobní kapacity, podle odborářů je tak jasné, že se bude chtít pokusit v rámci dalšího kolektivního vyjednávání pracovní soboty v Mladé Boleslavi zavést.
"Výroby modelu Superb se v žádném případě nevzdáme! Je to vlajková loď naší značky, naše DNA, od samého počátku námi vypiplaný produkt, který tvoří podstatnou část zisku automobilky, a tedy i podstatnou část bonusu pro naše zaměstnance," uvedli odboráři v týdeníku.
Škoda Auto bude na začátku příštího desetiletí potřebovat jen v Evropě další výrobní kapacitu pro zhruba 400 000 vozů. Bude to řešit hledáním možností v rámci svých závodů i dalších továren mateřského koncernu VW. Krajní variantou je výstavba nového závodu. Rozhodnutí by mělo padnout do začátku příštího roku, řekl na pařížském autosalonu předseda představenstva Bernhard Maier.
Zavedení 18směnného systému, tedy pracovní soboty, v Mladé Boleslavi odboráři dlouhodobě odmítají. Podle odborů na to ale výrobní závod není z hlediska logistiky, kapacity a dopravní obslužnosti připravený. "Osmnáctisměnný systém je tady za těchto podmínek neproveditelný," řekl předseda podnikové rady Škoda Auto Jaroslav Povšík.
Průměrná dělnická mzda ve Škodě Auto činila v loňském roce 40 557 korun, tedy zhruba o deset procent více než v roce 2016. Zaměstnanci mají nad rámec mzdy řadu příplatků, například za práci v noci, za práci v taktu, za ztížené pracovní podmínky nebo za práci v atypických směnných systémech, který oproti 15směnnému systému přidává další směny až do počtu 18 směn, kdy zaměstnanci pracují také v sobotu. V případě vícesměnných systémů se však týdenní pracovní doba zaměstnance nemění, jen se rozděluje do více dnů.
Škoda loni dodala celosvětově 1,2 milionu vozů. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává více než 35 000 lidí a je aktivní na více než 100 trzích.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist