Podíl hybridních aut a elektromobilů na celkovém trhu v Česku letos v pololetí přesáhl jedno procento, loni to bylo méně než 0,6 procenta. Celkem se letos za šest měsíců prodej aut na elektrický pohon zdvojnásobil na 1492 elektromobilů a hybridů, což je zároveň o 26 víc než prodaných aut na CNG. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.

Nejúspěšnějším prodejcem a dlouhodobým průkopníkem kombinace konvenčního spalovacího motoru a elektromotoru je automobilka Toyota. Letos prodala v Česku 994 hybridních aut a její prémiová značka Lexus je druhá se 125 vozy. Následuje BMW se 121 auty na elektrický nebo hybridní pohon.

"Každý pátý prodaný model Toyoty v České republice už má hybridní pohon. U značky Lexus je podíl hybridních modelů dokonce přes 80 procent. Naše dosavadní letošní výsledky míří již k 1200 prodaným hybridní vozům od začátku roku. Celkem jsme v ČR prodali už skoro 4000 hybridních aut," uvedl ředitel českého zastoupení Toyoty a Lexusu Martin Peleška.

Mezi ojetinami zatím hybridy a elektromobily příliš netáhnou. V poptávce po autech na alternativní pohon vedou podle provozního ředitele skupiny AAA Auto Petra Vaněčka vozy na LPG a roste zájem o auta na stlačený zemní plyn, tedy CNG. "U hybridů zaznamenáváme každoročně lehký nárůst v prodejích, čisté elektromobily jsou v našich autocentrech stále spíše raritní záležitostí. Obecně platí, že u každé nové technologie chvíli trvá, než jí zákazníci začnou důvěřovat. Stejné je to i v tomto případě," dodal.

Hybridní pohon je lehčí, má jednodušší motor složený z méně dílů, čímž se podle odborníků snižuje pravděpodobnost, že se některý z nich porouchá. Záruka na baterie bývá přes deset let a mnohdy může přežít auto i majitele, dlouhou životnost zaručuje vlastní chladicí systém.

V současnosti jsou na trhu jak klasické hybridy, u kterých se baterie dobíjí hlavně při brzdění, tak plug-in hybridy s dobíjením z elektrické zásuvky. Elektromotor slouží hlavně pro rozjezdy a pomalé průjezdy městem, spalovací motor pro dopravu na delší vzdálenosti.

Česká vláda chystá sérii opatření na podporu elektromobilů. Navrhuje, aby nemusely platit dálniční známky či registrační poplatky a měly bezplatný vjezd do center měst. Mezi návrhy je také možnost zrychleného odepisování pro podnikatele nebo možnost kombinace dotace na pořízení s operativním leasingem. Elektromobily jsou však stále výrazně dražší než vozy na konvenční pohon, ročně se jich proto v Česku prodají řádově stovky.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist