Šéf Tesla Motors Elon Musk ve středu na tiskové konferenci prohlásil, že všechny nové vozy automobilky dostanou technologie, které umožní, aby se vozidla dokázala řídit úplně sama. Výrobce elektromobilů ze Silicon Valley tak chce být prvním z řady konkurentů, který dostane autonomní vozidlo na silnice.
Podle Muska již nyní nové automobily Model S a Model X vznikají s novým hardwarem, který obsahuje osm kamer, 12 vylepšených senzorů a rychlejší radar. Sada nových technologií stojí osm tisíc dolarů (necelých 200 tisíc korun) a v budoucnu ji dostane i připravovaný vůz Model 3. Software, který posléze umožní jízdu bez řidiče, se však stále testuje. Systém si automobilka vyvíjí sama a bude fungovat na čipech od společnosti Nvidia.
Automobilka očekává, že do konce roku 2017 dokáže Tesla dojet v plně autonomním módu z Los Angeles do New Yorku "bez potřeby dotknout se volantu". Musk však již několikrát stanovil pro Teslu velmi ambiciózní termíny, které se nepodařilo dodržet. Pro srovnání: konkurenční automobilky odhadují, že jejich autonomní vozy vyjedou až mezi roky 2019 a 2021.
Starší vozy Tesly bez přidaných kamer, senzorů a vylepšených procesorů nebudou schopné samostatné jízdy, ale jejich asistenční software Autopilot bude také dále vylepšován. Po nějakou dobu budou vozy s novými senzory dokonce horší v asistování řidiči při řízení a brzdění než starší vozy právě se systémem Autopilot. Podle Muska se úroveň asistence srovná kolem prosince.
Nástup autonomních vozů však mohou zpomalit regulátoři. Musk sice tvrdí, že nový systém bude dvakrát bezpečnější než jízda s řidičem, ale americké úřady chystají přísnější standardy pro kontrolu rozvoje autonomních vozů.
Elon Musk uklidňuje akcionáře: Tesle se daří zvyšovat výrobu a dožene i dřívější výpadky - čtěte ZDE
Analytička společnosti Edmunds Jessica Caldwell smysl nákupu samořízeného vozu před ustanovením regulace zpochybňuje. Nazvala ho "marnivostí", která nemá v reálném světě uplatnění. Mezitím podle ní mohou konkurenti představit lepší systém, vedle kterého bude Tesla působit zastarale už v době spuštění. Dokládá to například tím, že Tesla nepoužívá Lidar (laserové senzory), které většina automobilek považuje za nutnost pro autonomní vozy.
Představení autonomního řízení je jedním z řady oznámení, kterými se v poslední době Musk snaží udržet pozornost investorů, jelikož akcie Tesly klesají. Středeční obchodování uzavřely na částce 203,56 dolaru a oproti vrcholu v dubnu ztrácejí téměř čtvrtinu. Očekává se navíc, že firma bude na kapitálových trzích hledat další peníze.
Tesla prochází těžkým obdobím. V květnu zemřel řidič, který jel v autě se systémem Autopilot, což vedlo k zahájení vyšetřování úřady. A obavy mezi investory způsobuje i plán koupit a začlenit do Tesly výrobce solárních panelů SolarCity.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist