Laboratorní test, který si nechala pro pořad Panorama udělat britská televizní stanice BBC, odhalil, že Volkswagen Passat Blue Motion s podvodným softwarem dokáže oklamat i evropské emisní testy, stejně jako ty americké.

A bez jeho pomoci by nesplnil normu Euro 5 pro oxidy dusíku.

Pro BBC byl podvodný software Volkswagenu podle slov společnosti poprvé natočen v akci.

Automobilka již dříve přiznala, že používala tento software při emisních testech v USA. O jeho použití v Evropě se dosud spíše spekulovalo, výsledky testování pro BBC ale naznačují, že software dokáže přelstít i evropské emisní testy.

Toto zjištění může mít pro VW velké dopady. Firma totiž říká, že zatím je potřeba určit, zdali používání tohoto softwaru vůbec porušuje evropské zákony.

Panorama si ke svému testu vybrala Volkswagen Passat Blue Motion a vzala ho do nejmenované laboratoře v České republice, také proto, že britské laboratoře tyto testy odmítaly provést. Ke zkoušce si přibrala i bývalého vládního inspektora Teda Foremana.

Po spuštění standardního evropského emisního testu Euro 5 auto na první pokus prošlo – škodlivé emise se držely asi 10 mg pod povoleným limitem. Test totiž probíhal podle klasického scénáře, na který byl software zvyklý - začínal se studeným motorem a celé testování trvalo vždy zhruba 20 minut.

Tým Panoramy pak udělal druhý test. Předtím však opakovanou akcelerací až na dálniční rychlosti zahřál motor a přiměl tak program myslet si, že už není v laboratoři. Test začal s horkým motorem - a  auto tentokrát propadlo. Jeho emise byly 2,5krát vyšší, než je povolený evropský limit.

Když BBC ukázala výsledky testů Volkswagenu, firma přiznala, že toto auto podvádělo.

Podvodný software v autech VW fungoval tak, že díky stále stejným podmínkám a postupům poznal, kdy je testován v laboratoři, a tomu přizpůsobil svoje emise. To firmě umožnilo obcházet přísné emisní zákony v USA.

Testy BBC ukazují, že automobilka zřejmě software potřebuje ke splnění emisních limitů oxidu dusíku i v Evropě.

Německo: Úpravy u manipulovaných vozů VW schváleny z více než 90 procent

Německý úřad pro motorová vozidla (KBA) v pondělí schválil technické úpravy u více než 90 procent naftových vozů, u nichž automobilová skupina Volkswagen manipulovala s měřením emisí. U zbylých automobilů Volkswagen dopracuje technické detaily úprav do konce listopadu. Řekl to v pondělí manažerům společnosti šéf skupiny Matthias Müller.

Podle něj budou náklady úprav zhruba 8,5 milionu naftových vozů prodaných v Evropě "technicky, fyzicky i finančně zvládnutelné".

KBA schválil úpravy u modelů s motory o objemu 1,6 a 2,0 litru. Volkswagen ještě musí předložit technická řešení pro malé vozy o objemu 1,2 litru, uvedl Müller. Podle něj nebude většina úprav vyžadovat větší práci.

Vyšetřování skandálu s emisemi bude trvat ještě několik měsíců, řekl v pondělí Müller. Firma plánuje zveřejnit předběžné výsledky vlastního vyšetřování příští měsíc.