- Firma je podle objemu tržeb 28. největší na světě a pátou největší automobilkou.
- V roce 2012 vyrobila 5,6 milionu vozů a její tržby dosáhly výše 134,3 miliardy dolarů.
- Dědicové Henryho Forda nyní disponují akciemi, které jim zajišťují nadvládu nad společností - patří jim 40 procent hlasovacích práv.
Kolem roku 1900 silnice ovládaly elektromobily. Jezdilo jich více než vozů na benzin, byly rychlejší i pohodlnější. Stačilo zmáčknout knoflík a nebylo třeba startovací kliky. Henry Ford vše během pár let změnil. Zaplavil celý svět hlučnými, ale levnými vozy, které poháněl spalovací motor.
Automobil přestal být jen módní záležitostí. Stvořil Ameriku tak, jak ji dnes známe. Ze zemědělské země se USA za pomoci 15 milionů laciných vozů - tolik Fordů T se mezi lety 1908 a 1927 prodalo - přetvořily v zemi, kde vládne střední třída, a oporu západní demokracie. Paradoxně proti vůli samotného ultrakonzervativního průmyslníka, přesvědčeného antisemity, který se pošpinil sympatiemi k Adolfu Hitlerovi.
Nacisté naštěstí 2. světovou válku nevyhráli a na politické názory Henryho Forda se zapomnělo. Proto může být oslavován jako muž, který odstartoval éru automobilové civilizace. Nevědomky změnil i silokřivky ekonomiky. Ropa se od dob, kdy jeho vozy začaly sjíždět z výrobních linek, netěží pro petrolej, ale právě kvůli pohonu motorů. Bez Henryho Forda by neexistovaly ani obří naftařské firmy, velmoci by neměly takový zájem o Perský záliv a auta by se zřejmě nestala ani problémem pro životní prostředí.
Z farmy přes elektrárnu do automobilky
Ford vyrůstal na farmě u Dearbornu na okraji Detroitu, ale k velké nelibosti otce mu učarovalo nikoli zemědělství, nýbrž technika. Především hodinky a motory, respektive parní stroje. Dlouho zůstávalo jen u zájmu, kterému se věnoval večer po práci v detroitské elektrárně. K rozhodnutí vsadit na automobily se odhodlal poté, co mu ideu vozu na benzinový motor schválil vynálezce (a jeho tehdejší zaměstnavatel) Thomas Edison. Vlastní firmu Ford Motor Company založil v roce 1903. V ní prosadil ideu: jednoduchý a spolehlivý vůz, který by byl natolik levný, že by si ho mohl dovolit každý, kdo trochu více vydělával. Na prvním místě farmáři. Po dlouhých přípravách zahájil výrobu "plechové Lízinky", tedy Fordu T, který s minimálními úpravami vyráběl až do roku 1927.
Ještě na vás čeká 80 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!
Máte již předplatné? Přihlaste se.
Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.
Nákup jednoho článku
Zadejte e-mailovou adresu
Zadejte e-mailovou adresu. Zadaná e-mailová adresa je ve špatném formátu.
Máte již účet? Přihlaste se.
Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.
Přihlaste se
Zdá se, že už se známe
Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.
Nemáte ještě účet? Zpět na zadání e-mailu »
Jste přihlášen jako
Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.