Ford Motor Company

- Firma je podle objemu tržeb 28. největší na světě a pátou největší automobilkou.
- V roce 2012 vyrobila 5,6 milionu vozů a její tržby dosáhly výše 134,3 miliardy dolarů.
- Dědicové Henryho Forda nyní disponují akciemi, které jim zajišťují nadvládu nad společností - patří jim 40 procent hlasovacích práv.

Kolem roku 1900 silnice ovládaly elektromobily. Jezdilo jich více než vozů na benzin, byly rychlejší i pohodlnější. Stačilo zmáčknout knoflík a nebylo třeba startovací kliky. Henry Ford vše během pár let změnil. Zaplavil celý svět hlučnými, ale levnými vozy, které poháněl spalovací motor.

Automobil přestal být jen módní záležitostí. Stvořil Ameriku tak, jak ji dnes známe. Ze zemědělské země se USA za pomoci 15 milionů laciných vozů - tolik Fordů T se mezi lety 1908 a 1927 prodalo - přetvořily v zemi, kde vládne střední třída, a oporu západní demokracie. Paradoxně proti vůli samotného ultrakonzervativního průmyslníka, přesvědčeného antisemity, který se pošpinil sympatiemi k Adolfu Hitlerovi.

Nacisté naštěstí 2. světovou válku nevyhráli a na politické názory Henryho Forda se zapomnělo. Proto může být oslavován jako muž, který odstartoval éru automobilové civilizace. Nevědomky změnil i silokřivky ekonomiky. Ropa se od dob, kdy jeho vozy začaly sjíždět z výrobních linek, netěží pro petrolej, ale právě kvůli pohonu motorů. Bez Henryho Forda by neexistovaly ani obří naftařské firmy, velmoci by neměly takový zájem o Perský záliv a auta by se zřejmě nestala ani problémem pro životní prostředí.

Z farmy přes elektrárnu do automobilky

Ford vyrůstal na farmě u Dearbornu na okraji Detroitu, ale k velké nelibosti otce mu učarovalo nikoli zemědělství, nýbrž technika. Především hodinky a motory, respektive parní stroje. Dlouho zůstávalo jen u zájmu, kterému se věnoval večer po práci v detroitské elektrárně. K rozhodnutí vsadit na automobily se odhodlal poté, co mu ideu vozu na benzinový motor schválil vynálezce (a jeho tehdejší zaměstnavatel) Thomas Edison. Vlastní firmu Ford Motor Company založil v roce 1903. V ní prosadil ideu: jednoduchý a spolehlivý vůz, který by byl natolik levný, že by si ho mohl dovolit každý, kdo trochu více vydělával. Na prvním místě farmáři. Po dlouhých přípravách zahájil výrobu "plechové Lízinky", tedy Fordu T, který s minimálními úpravami vyráběl až do roku 1927.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 80 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.