Rychlokurz mechaniky, masáže a manikúra: první autoservis zasvěcený ženám nedaleko Paříže v Saint-Ouen-l'Aumône nabízí zákaznicím to, co ve světě automobilů ovládaném muži dosud marně hledaly.
"Když jste žena, jako byste měla na čele napsáno, že vás můžou oškubat," říká dvaačtyřicetiletá Sandrine Hautennová ze Sarcelles. "Jednou jsem si nechala udělat rozpočet na opravu ve třech servisech a pokaždé byla cena jiná. Pak jsem poslala strýce – a hleďme, rozpočet náhle klesl!" líčí své zážitky.
Autoservis pro ženy Only Girls v Saint-Ouen-l'Aumône začal fungovat počátkem dubna, podle koncepce již vyzkoušené v jihofrancouzském městě Montpellier. Sandrine doufá, že se jí zde od téměř výhradně ženských zaměstnankyň dostane většího pochopení, méně "machistického" přístupu a více transparentnosti, pokud jde o opravy, které je nutno na jejím automobilu udělat.
Po více než měsíci provozu využila služeb autoservisu čtyřicítka zákazníků, z nichž dvě třetiny tvořily ženy. Ty byly překvapeny organizací i vzhledem podniku. V přijímací kanceláři na stěnách nevisí kalendáře s polonahými modelkami, nejsou tu magazíny o automobilech. Na podlaze jsou parkety, návštěvníka vítají svíčky a pohodlné pohovky.
"Je to tady super!" říká nadšeně pětadvacetiletá Jennifer Collonová, jejíž rubínově červené čerstvě nalakované nehty schnou v prvním patře, kde je vedle "salonu krásy" také koutek pro děti.
K čemu slouží rozvodový řemen? Jak se zjistí, že končí životnost brzdových destiček? Mladá automechanička zodpovídá všechny Sandrininy dotazy. "Tohle mi žádný muž nevysvětlil," poznamenává Sandrine a dodává, že se v běžných autoservisech při takových dotazech setkávala s opovržlivým pohledem.
Inspirace Japonskem a Británií
Autoservis Only Girls je se svou nabídkou služeb přizpůsobených ženám součástí tendence, která se ve Francii projevuje v posledních deseti letech, poněkud se zpožděním za Japonskem a Británií, uvádí Rodolphe Bonnasse, expert na marketing při skupině Ca Com.
S různým úspěchem vznikly v posledních letech ve Francii sportovní zařízení, pojišťovny či kreditní karty pro ženy.
"Nabídka služeb se přizpůsobila sociálnímu vývoji, tedy emancipaci žen a zvyšování počtu svobodných matek a umožňuje podnikům nacházet nové zdroje růstu," upřesňuje Bonnasse, jehož cituje agentura AFP.
Některé feministky však pohlížejí na tuto novou marketingovou strategii nevlídně. "Skrývá se za tím zpátečnictví, vytváření stereotypů a jaksi se přitom předpokládá, že ženy jsou tak trochu jako děti," kritizuje tuto tendenci blogerka Sophie Gourionová.
Mobilní aplikace učí Francouzky, jak se v práci vyrovnat mužům a zvýšit si plat - čtěte ZDE
Řízení aut vám může poškodit vaječníky, vzkázal ženám saúdský duchovní - čtěte ZDE
Autoservis Only Girls v každém případě dal novou šanci dvěma mladým automechaničkám. Čtyřiadvacetileté Aurore Dabireauové se zde konečně ukázalo světlo na konci tunelu. Po vyučení nemohla tři roky najít práci. "Majitelé autoservisů mi naznačovali, že u nich nemám co dělat," vzpomíná.
A je jen málo takových, kteří jsou ochotni zřídit oddělené šatny pro své zaměstnankyně, jak jim to ukládá zákon.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist