Fanoušky všeho, co voní benzinem, určitě potěší výstava automobilů Maserati, které budou od 22. do 25. dubna představeny v Národním technickém muzeu v Praze na Letné. Mluvčí muzea Adam Dušek zve ty nedočkavé už na Velikonoční pondělí 21. dubna od 10.00 do 13.00 hodin, kdy se sem budou speciální vozy s trojzubcem ve znaku instalovat.
"Dva z nich byly zapůjčeny ze světoznámé sbírky rodiny Paniniových, kteří patří k největším sběratelům vozů této značky na světě. Navíc právě jubiluje a slaví sto let existence," řekl Dušek.
Do světové historie automobilového sportu se významně zapsala italská automobilka Maserati ve 20. až 50. letech minulého století, kdy sbírala vavříny i v nejvyšší kategorii automobilových závodů Grand Prix, později označovaných jako závody formule 1. Od poloviny 20. století pak tuto automobilku proslavuje výroba luxusních vysokovýkonných cestovních vozů.
Firmu, zpočátku zaměřenou na opravy automobilů a výrobu zapalovacích svíček, založili v prosinci 1914 v Bologni bratři Alfieri, Ettore, Ernesto a Bindo Maserati. První závodní automobil Maserati vznikl o dvanáct let později. Měl označení Maserati Tipo 26, disponoval motorem přeplňovaným osmiválcovým jedenapůllitrovým kompresorem o výkonu 120 koní a na chladiči měl stylizovaný Neptunův trojzubec, který je znakem těchto vozů dodnes. Nový vůz byl úspěšný už při svém prvním startu – Alfieri Maserati s ním v závodě Targa Florio 1926 vyhrál kategorii jedenapůllitrů.
Unikátní Maserati jde do aukce. Bouralo, přesto může stát až 151 milionů - čtěte ZDE
Maserati GranTurismo S LE: Matný sporťák bude existovat jen ve dvanácti kusech - čtěte ZDE
V několika málo letech se tyto vozy zařadily mezi nejúspěšnější závodní automobily na tratích automobilových Velkých cen, své postavení si udržely až do druhé poloviny 50. let. V roce 1957 vyhrál Juan Manuel Fangio s monopostem Maserati 250F titul mistra světa formule 1. Po tomto úspěchu však automobilka svoji účast na závodech překvapivě ukončila a nadále se soustředila na výrobu cestovních automobilů.
V roce 1947 automobilka přesídlila do Modeny, kde zahájila vedle stavby závodních vozů také malosériovou výrobu cestovních automobilů kategorie Grand Tourismo. V roce 1957 bylo na trh uvedeno čtyřmístné kupé Maserati 3500 GT, které našlo zákazníky zejména na severoamerickém trhu a do roku 1964 bylo vyrobeno ve více než dvou tisících kusech.
V Národním technickém muzeu zájemci spatří čtyři exponáty. Bude mezi nimi i závodní monopost Maserati 6C-34 s kompresorem přeplňovaným šestiválcovým motorem o objemu 3729 cm a výkonu 260 koní, který byl postaven v letech 1934–1935 pouze v sedmi kusech. Na voze stejného typu dojel v září 1934 Tazio Nuvolari třetí ve Velké ceně na Masarykově okruhu v Brně.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist