Automobilka Praga, tedy automobilní oddělení největšího pražského strojírenského podniku, který postupně nesl názvy První českomoravská továrna na stroje v Praze, Českomoravská-Kolben a Českomoravská-Kolben-Daněk, má významné místo v dějinách českého automobilového průmyslu.

Automobilka se sídlem v Praze-Libni byla založena v roce 1907 a v následujících čtyřech desetiletích tvořila spolu s továrnami Laurin & Klement - Škoda v Mladé Boleslavi a NW - Tatra v Kopřivnici "velkou trojku" domácích automobilových výrobců.

 

Ve druhé polovině dvacátých let a na přelomu let třicátých byly pragovky dokonce nejprodávanějšími vozy na domácím trhu. Výstava dokumentuje, že zákazníci si mohli vybrat z široké nabídky osobních automobilů. Od malého vozu Praga Piccolo litrové třídy až po čtyřlitrový luxusní automobil Praga Grand, se kterým jezdil i prezident Masaryk. 

Významnou část produkce továrny tvořily i užitkové automobily, vyráběné v širokém výběru nástaveb; od nákladních valníků a cisteren přes autobusy a sanitky až například po požární a popelářské vozy.
Výrobu osobních automobilů Praga ukončila druhá světová válka. Po roce 1947 se pod značkou Praga vyráběla už jen nákladní auta.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist