Ford Fiesta patří mezi nejoblíbenější malé vozy nejen v Evropě, ale i v Česku, takže volba při testu motoru roku 1.0 EcoBoost padla právě na ni. Malý tříválec ale pohání i další modely značky: B-MAX, Focus, C-MAX a Grand C-MAX.

Test jsme pojali netradičně. Zajímala nás hlavně spotřeba vozu, protože výrobcem udávaných 4,3 l benzinu na 100 km nám připadalo nereálných. Zkoušky probíhaly více než měsíc a zahrnovaly všechny možné jízdní režimy. Nakonec jsme ujeli více než čtyři tisíce kilometrů.

Na začátku jsme si řekli, že budeme jezdit tak, abychom nevyčnívali z proudu ostatních aut a zároveň se snažili dosáhnout co nejnižší spotřeby. První týdny testu byly v druhé polovině května hodně těžké. Nepříznivější podmínky pro ekonomický provoz bychom asi těžko vymysleli. Většinou pršelo, na silnici ležela voda (odhadujeme, že jízda v hustém dešti zvyšuje konzumaci auta minimálně o půl litru na 100 km) a pohybovali jsme se v hustém provozu. Několikrát jsme poskakovali v zácpě.

Polovinu času jsme strávili v pražském provozu nebo těsném okolí metropole a druhou polovinu s plně naloženým autem (dva dospělí a dvě děti plus bagáž) na trase mezi Prahou a Lipnem nad Vltavou. Snažili jsme se jezdit plynule a akcelerovat s citem. Ve městě ukazoval rychloměr padesátku, mimo obec devadesátku, na dálnici jsme začínali na tachometrových 130 km/h, ale pak ubrali na 110 km/h.

Výsledek? Palubní počítač po prvních 820 km zobrazil spotřebu 5,1 l benzinu na 100 km. Vzhledem k podmínkám to nebyl na auto s benzinovým motorem špatný výsledek, jenže ani číslo, jehož bychom chtěli dosáhnout. Rozhodli jsme se proto pro několik změn. Za prvé jsme přezuli a místo příplatkových a pro spotřebu nevhodných sedmnáctipalcových kol s pneumatikami 205/40 R17 dostala Fiesta obvyklejší rozměr 195/50 R15 (standard druhého stupně výbavy Trend). Za druhé jsme vyrazili za příznivějšími klimatickými podmínkami do Chorvatska.

Necouvli jsme od obvyklého užívání auta. Před cestou k moři dostalo zátěž asi 200 kg. Potěší, že se do třídveřové fiesty vejde i v dvoučlenném obsazení mountainbike s tím, že mu stačí sundat přední kolo.

 

Vyrazili jsme ve tři ráno - ale místo dálnice D1 zvolili pro první část cesty silnici na Kolín a Havlíčkův Brod. To byla šťastná volba. U Kutné Hory tankujeme a palubní počítač v tu chvíli ukazuje spotřebu 4,2 l. Stoupání na Vysočinu ji o tři deci zhorší, ale když kolem sedmé projíždíme Vídní, opět svítí na displeji 4,3 l. Na dálnici začínáme na tachometrových 110 km/h, ale jak spotřeba neroste, zvyšujeme tempo na 120 km/h, což odpovídá asi 112 km/h skutečným. Překvapivě nejsme zdaleka sami, kdo z osobních aut jede podobným tempem.

Z Vídně se jede do kopce, takže spotřeba roste na 4,5 l, ale my na 141 km dálnice A2 sjíždíme, abychom přes Bad Radkersburg a Ptuj objeli slovinskou dálnici a ušetřili 20 eur. To se sice daří, ale spotřeba i po opuštění dálnice zůstává stejná. Krajina je tady kopcovitá, provoz zhoustnul a to ekonomické jízdě nesvědčí. Litrový tříválec od Fordu s sebou nechá neuvěřitelně cvičit. Prudký kopec vyšplhá šedesátkou na pětku jen lehce nad tisíc otáček a ani se přitom nezakucká.

Na chorvatských hranicích znovu najíždíme na dálnici, kterou opouštíme u Karlovacu, kde odbočujeme na starou silnici 1, která vede přes Plitvická jezera. Na dálnici se vracíme před tunelem Sveti rok a jedeme po ní až k Šibeniku. Spotřeba tady vzrostla o další stupínek, na 4,6 l na 100 km. V Primoštenu, po necelých tisíci kilometrech a 12 hodinách jízdy končí první den. Další dva dny jedeme na ostrov Pelješac a zpět. Bereme to mimo dálnice, ale spotřeba neklesá. V hustém provozu s častým zastavováním a rozjížděním to prostě lépe nejde.

Cesta zpět z Primoštěnu do Prahy začíná komplikacemi. Prudký protivítr a déšť – to není pro ekonomickou jízdu ideální. Už jsem se ale s autem naučil natolik, že na dálnici nechávám tachometrových 122 km a nárůst spotřeby několikrát srážím mimo dálnice zpět na původní hodnoty. Po lítém boji s palubním počítačem ale Chorvatsko opouštíme s hodnotou o desetinu vyšší – na 4,7 l.

Zpátky je menší provoz, od hranic se Slovinskem se uklidní i počasí, a tak nás těší rychle ubíhající cesta. Mimo dálnice jedeme přesně na vrchní hranici limitů podle navigace, takže ručička rychloměru ukazuje nepovolené rychlosti. Spotřeba už neroste, a tak to bereme od Jihlavy do Prahy po D1 – a dokonce furiantsky nasazujeme tachometrových 130 km/h. Kvůli tomu skáče spotřeba na 4,8 l na 100 km, což je i závěrečná hodnota v Praze.

Cestu zpět z Primoštenu do Prahy zvládáme za 11 hodin jízdy – jen o hodinu a půl déle, než jsem zvyklý po stejné trase jezdit normálně (to znamená o něco rychleji než podle předpisů). Vzhledem k tomu nám připadá výsledná spotřeba na z půli zatížené auto s benzinovým motorem skvělá. Celkově jsme ujeli s třídveřovým Fordem Fiesta EcoBoost 1.0/74 kW 3744 km, při nichž jsme spotřebovali 151,85 l naturalu. Celková spotřeba vychází na 4,86 l na 100 km, což znamená, že palubní počítač ukazuje přesně.

To ale není konec testu. Na závěr jedeme v dvoučlenném obsazení soutěž o co nejnižší spotřebu na šedesátikilometrové trase východně od Prahy vedoucí po dálnicích, hlavních silnicích, okreskách, vesnicích i městečky. Máme na ni hodinu a snažím se prodat vše, co jsem se za měsíc ježdění s Fiestou 1.0 EcoBoost naučil.

 

Maximálně využívám nejvyšší pátý rychlostní stupeň, řadím směrem nahoru už mezi 1500 až 2000 otáčkami, při zpomalování tam nechávám pětku klidně až do padesátky a tisíci otáček, a to i do prudších kopců. A hlavně - neustále předvídám a snažím se jet maximálně plynule.

Čas mi vychází tak, že mohu jet po dálnici devadesátkou, což rozhoduje o opravdu nízké finální spotřebě. Nakonec trasu zvládám přesně na vteřinu v hodinovém limitu se snovým výsledkem - palubní počítač ukazuje 3,8 l na 100 km. Trochu mě mrzí, že o chlup utekla hodnota 3,7 km, kterou palubní počítač ukazoval ještě dva kilometry před cílem. A pak, že to pod 4,3 l nejde...

Na téměř čtyřech tisících kilometrech jsem kromě motoru na Fiestě ocenil hlavně pohodlí sedadel. Naopak nejvíc mě štvalo, že musím kvůli přepínání palubního počítače sahat na tyčinku u přístrojů a ruku prostrkovat skrz volant jak za automobilového pravěku. Podrobný test třídveřového Fordu Fiesta napsaný i na základě předchozích zkoušek s výhodami i negativy modelu najdete zde.

Spousta majitelů aut nadává na to, že spotřeb udávaných výrobcem nelze v reálném provozu zvlášť s papírově nejúspornějšími auty dosáhnout. Správně by měli tvrdit, že jich nelze dosáhnout, pokud nezmění styl jízdy. To, že se ideální pásmo otáček z hlediska spotřeby nachází mezi 2000 až 4000 otáčkami platilo pro starší atmosférické motory bez turba. Přímovstřikové benzinové motory s turbem jezdí nejúsporněji mezi 1000 až 1500 otáčkami. Samozřejmě to má i druhou stranu mince - v těchto otáčkách nemáte šanci poznat, že se motor dynamikou vyrovná benzinové šestnáctistovce.

Jakmile začnete tříválec vytáčet a jezdit sportovním stylem s častým brzděním a akcelerováním, k čemuž přitažlivě točivý tříválec od Fordu svádí, vyskočí spotřeba klidně k deseti litrům. Konzumace tříválce 1.0 EcoBoost se totiž více než u jiných motorů odvíjí od toho, jak se s ním zachází. 

 

Výsledky ankety o Mezinárodní motor roku 2013: 1. Ford 1.0 EcoBoost 479 bodů, VW 1.4 TSI TwinCharger (mimo jiné pohání i Škodu Fabia RS) 408 bodů, 3. BMW 2.0 l Twin Turbo (pro řady 1, 3, 5, X1, X3 a Z4) 247 bodů. Hodnotilo 84 novinářů ze 35 zemí v šesti objemových kategoriích a královské absolutní. Nesoutěžily pouze nové motory, ale i zavedené, takže 1.0 EcoBoost mohl obhájit loňské prvenství. Letos stupně vítězů v absolutním pořadí obsadily výhradně benzinové motory, nejlepší nafťák (od Porsche) byl až čtvrtý.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist