„Konečně skončila doba, kdy se výrobci automobilů a dodavatelé plnicích stanic přestali dohadovat, co bylo dřív – zda vejce, nebo slepice,“ říká v rozhovoru pro HN Zdeněk Trejbal, ředitel společnosti Vítkovice Doprava, která provozuje zhruba 200 vozů na CNG, dvě lokomotivy a zabývá se výstavbou čerpacích stanic.
Podle něho Česko trochu zaspalo především proto, že automobilky volaly po tom, aby vznikalo více plniček, a jejich stavitelé po tom, aby po tuzemských silnicích jezdilo více vozů na CNG, který i Evropská unie definovala jako dlouhodobě udržitelné palivo.
HN: Jak přibývají plnicí stanice v Česku?
O dvanáct stanic ročně. Nezdá se, že je to hodně, ale vzhledem k tomu, že momentálně je v republice 45 stanic, tak to není zase málo. Nejvíc je jich v Praze a hodně se rozvíjí také Moravskoslezský kraj. Až jich bude sto, bude už infrastruktura pro motoristy dostatečná – lidé nebudou tak přemýšlet, zda si auto na CNG pořídit, či nikoliv. Pokud jedete do Rakouska, Itálie, je tam síť daleko hustší. V tom jsme trochu zaspali.
HN: Proč je právě CNG bráno jako dlouhodobě udržitelné palivo?
Při jeho spalování jsou produkované emise výrazně nižší než u benzinu či nafty. Nedávno si například Rusko nechalo udělat analýzu bezpečnosti jednotlivých paliv. Vyšlo jim, že nejlepší je právě stlačený zemní plyn, který obsahuje 98 % metanu. Já vím, že když se řekne metan, zvlášť u nás na Ostravsku, tak se každý trochu naježí, protože právě metan občas v šachtách bouchal. Ale tady jde o kontrolovaný metan v lahvích, a i kdyby nakrásně unikl, nic se nestane, je lehčí než vzduch – na rozdíl od propan-butanu. Při případném úniku dojde k samovolnému odvětrání. Jde skutečně o nejbezpečnější palivo. Navíc je laciné. Za kilometr zaplatíte maximálně korunu deset.
10 nejlevnějších aut na zemní plyn. Jsou tu minivozy, rodinná auta i manažerský sedan - čtěte ZDE
Stlačený zemní plyn se u nás v dopravě prosazuje. Ale mohlo by to jít ještě rychleji - čtěte ZDE
HN: Máte pocit, že se zájem o automobily na CNG zvyšuje?
Podívejte se třeba na Volkswagen. Oni usilují o to, aby každá jejich prodejna měla vlastní plnicí stanici. To jasně vypovídá o tom, že ten zájem se zvyšuje – mezi výrobci i mezi zákazníky.
HN: Myslíte, že automobilky budou vozy na CNG vyrábět ve větším objemu než doposud?
Vyrábí je už dnes většina automobilek. Už zmíněný Volkswagen, Škoda, Seat, Mercedes, Opel a řada dalších. A myslím, že postupně je začnou vyrábět úplně všichni. Mnohé státy to velmi podporují. Například americký prezident Obama vyhlásil, že kdo si koupí auto na elektrický pohon nebo na CNG, dostane k tomu dotaci 5000 dolarů.
HN: A naše vláda?
Už v roce 2006 vláda vyhlásila, že 25 procent aut ve státní správě by mělo být přijatelné pro životní prostředí, a zdůraznila především auta na plyn. A konečně se začalo něco dít, nedávno přešla na automobily na CNG Česká pošta, dopravní podniky také ve větší míře nakupují autobusy na CNG, v Ostravě jezdí na CNG třeba městská policie. Takže se to hýbe správným směrem, ačkoliv k tomu vedou nejen ekologické, ale i ekonomické důvody.
HN: Mohou auta na CNG do podzemních garáží?
Nic tomu nebrání. Je to bezpečné. Ale samozřejmě záleží na majiteli objektu a ten může vjezdu automobilů na CNG zabránit. Ale vyhláška jasně deklaruje, že vozy na CNG do podzemních garáží mohou.
HN: Jak velkou vzdálenost ujedete na jedno naplnění?
Ostrava–Praha se dá ujet na jedno naplnění. Hovořím o vzdálenosti kolem 400 kilometrů.
HN: Jezdí auta na CNG stejně rychle jako auta na benzin nebo naftu?
My máme ve firmě asi čtyři stovky osobních i užitkových aut na CNG, většina našich manažerů, tak 90 procent, jezdí těmito auty. Chovají se stejně jako ty benzinové. Sám jsem v životě jezdil nafťákem i benziňákem a nevidím nyní žádný rozdíl. A je to ekologičtější, ekonomičtější, o hodně tišší. A až bude v Česku o něco více plnicích stanic, bude to i velmi komfortní.
V ČR se rozšířila síť plnicích stanic na zemní plyn - čtěte ZDE
Pošta bude letos investovat hlavně do logistiky a začne doručovat i větší zásilky - čtěte ZDE
HN: Kolik chcete letos postavit plnicích stanic vy?
Máme jich momentálně šest a plánujeme výstavbu dalších pětadvaceti. Letos bychom jich měli postavit dvanáct. Budeme spolupracovat s významným distributorem pohonných hmot na rozšíření jeho sítě čerpacích stanic o plnění CNG. Ale zatím nemohu prozradit, o koho jde. Soustředíme se na dálnice, rychlostní komunikace, na hraniční přivaděče.
HN: Vy jste firma, která dělá i lokomotivy na CNG.
V tuto chvíli nám jezdí dvě lokomotivy na CNG. Jedna, již schválená, na naší vlečce ve Vítkovicích. Druhá je ve zkušebním provozu na posunu Českých drah v Bohumíně. A do zkušebního provozu uvádíme další lokomotivu, která bude jezdit v Karlových Varech.
HN: Budou mít železniční dopravci o lokomotivy zájem?
Už jsme zaznamenali zájem z Ruska, v tuto chvíli se rozhodují, zda budou chtít lokomotivy na CNG, nebo LNG, což je zkapalněný zemní plyn. Zájem mají ale i asijské státy. V tuto chvíli jsou ale všechna tato jednání ještě na delší dobu.
HN: Mohou autům na plyn v Česku konkurovat třeba elektromobily?
Když se podíváte na nabídku na českém trhu, je jasné, co má větší budoucnost. Auto na CNG vyjde v podstatě na stejné peníze jako auto na klasické palivo. Elektromobily jsou podstatně dražší.
Výhody a nevýhody vozů na CNG
+ O 20 až 25 procent nižší emise CO2 (skleníkového plynu).
+ Nižší tvorba ozonu v atmosféře nad zemí, který způsobuje takzvaný „letní smog“.
+ Spaliny z motorů na zemní plyn neobsahují oxid siřičitý (SO2).
+ Do zemního plynu se nepřidávají aditiva a karcinogenní přísady.
+ Plynové motory mají tišší chod, například úroveň hluku plynových autobusů oproti naftovým je díky „měkčímu“ spalování nižší o 50 % vně vozidel, o 60–70 % uvnitř vozidel.
+ Auta na CNG přinášejí motoristům i ekonomickou úsporu. Jde o levné palivo.
– Zatím malý počet plnicích stanic. Na konci roku 2012 jich bylo v republice 45, do roku 2015 by jich mělo přibýt dalších 35.
- Stále omezený vjezd do některých garáží.
- I na CNG je uvalena spotřební daň.
- Malý výběr vozů.
- Dražší přestavba.
- U některých modelů aut přestavba zmenší kapacitu zavazadelníku.
Více si o ekologičtějším jezdění můžete přečíst v příloze Auta přátelská k přírodě, která vychází 26. března v Hospodářských novinách.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist