Zdá se, že celosvětová finanční krize ještě neřekla své poslední slovo. Množí se zprávy o tom, že ten či onen stát stojí před bankrotem, všichni upravují a škrtají své rozpočty, každý zkrátka chce (nebo musí) šetřit. Automobilky jdou takovým zákazníkům naproti. Jednou to je green-model, jindy zase blue-provedení. Opel sází na ecoFlex.

V zásadě je ale jedno, jaký přídomek daný automobil má, recept na nížší spotřebu a hlavně emise je vždy stejný. Snížíme podvozek, nasadíme pneumatiky s nízkým valivým odporem, prodloužíme stálý převod a je vyhráno. Někteří ještě přidají koření v podobě systému Start/Stop. Podle laboratorních metod měření spotřeby a emisí získáme tabulkové údaje pod hranicí 4 l/100 km a hlavně velmi, velmi nízké emise CO2. Zákazníci, žasněte!

Problémem ale zůstává fakt, že veškeré úpravy něco stojí, takže ve výsledku je vůz více či méně dražší, než jeho neekologický sourozenec. Vyvstává tedy otázka, zda jsou konečné úspory na palivu dostatečně velké, za nějaký rozumný čas se nám naše investice vrátí a my budeme moci konečně začít šetřit. Tohle dilema ovšem řešíme my v naší zemi krásné, české. Okolní státy podpořily prodej ekologicky šetrných automobilů zajímavými dotacemi, které mohou příplatek pokrýt, takže šetřit začnete hned, jak si automobil koupíte. Nic takového se vám u nás nestane, takže se můžeme pustit do počítání, kalkulování a hledání kompromisů.

1.3 CDTI – ušetří, ale…

Základním kamenem úspěchu je malý naftový čtyřválec uložený vpředu napříč. U testované Corsy je prakticky jedno, jaký má výkon nebo jak moc dokáže zatlačit posádku do sedaček. Pravda je taková, že výkonem ani reálným zátahem nikoho neurazí a nebýt eko-převodovky, určitě by byl výsledek ještě mnohem lepší. Bez dlouhých okolků přejdu rovnou k věci nejdůležitější. Podle tabulkových hodnot si pohonná jednotka ve městě vystačí s přídělem 4,6 l/100 km, mimo město to je 3,7 l/100 km a  kombinace obojího má za výsledek číslo 3,1 l/100 km.

Rovnou vám říkám, že na takové hodnoty se možná dostanete, ale budete se muset zatraceně hodně snažit. V reálném světě počítejte spíše se spotřebou o litr vyšší. Já jsem jezdil za 4,8 l/100 km, což není špatné, ale také to není číslo nijak výjimečné. Pokud porovnáme obyčejnou jedna-trojku CDTI a testovaný ecoFlex, zjistíme, že si standardní provedení řekne o 0,8 l/100 km více. Tohle číslo si dobře zapamatujte.

Zemětřes

Připusťme, že se nám do redakce dostavila úsporná naftová jednotka. Zázraky se nekonaly, ale i tak ji můžeme pochválit. Samozřejmě chválíme pouze za spotřebu, protože v ostatních ohledech se jedná o motor ne příliš povedený. Na mysli mám především jeho chod, který je hlučný, agregát dost vibruje, zkrátka budete muset mít naší zeleno-modrou planetu hodně rádi, abyste byli ochotni toto tolerovat. Já chod motoru označím za nejhorší aspekt testované jednotky.

Další kompromisy na vás čekají z pohledu jízdní dynamiky. Verze EcoFlex o výkonu 95 k má na rozdíl od té obyčejné pouze pětistupňovou manuální převodovku (klasická Corsa má i šestku), jenže především poslední dva převody a stálý převod jsou neskutečně dlouhé. To má negativní vliv na jízdní dynamiku, i když tabulky slibují naprosto shodné zrychlení z nuly na 100 km/h (12,3 s), ecoFlex brzdí v rozletu především ten natažený stálý převod.

Interiér nezměněn, podvozek ano

Že sedíte v interiéru ekologicky zaměřené Corsy, na první pohled nepoznáte. A nepoznáte to ani na žádný jiný pohled, protože kabiny automobilu se změny netýkají. Testovaný interiér je šedý, laciný a fádní. Kdo by ovšem chtěl, má poměrně široké možnosti, jak si ho ozvláštnit. S prostorem to není žádná velká sláva. Pokud si řidič nastaví sedadlo dle svých potřeb, zbývá za ním opravdu málo místa. Zavazadelník nabídne objem 285 l.

Zatímco uvnitř nic nenajdete, na podvozku se ecoFlex podepsal docela výrazně. Především to je nižší světlá výška kombinovaná s pneumatikami s velkým profilovým číslem a nižším odporem valení. Podvozek, na kterém Corsa ecoFlex stojí, vychází z vrcholné verze OPC. Je tedy nižší o 20 mm a je také docela tvrdý, což z části dokážou kompenzovat vysoké pneumatiky, nicméně například na městské dlažbě vás vůz bude pěkně natřásat. V zatáčkách si ale je Corsa tak jistá, že to možná někoho i překvapí. Tužší odpružení zkrátka má své výhody.

Corsa stále svěží

Jak píše Opel ve svých oficiálních materiálech, klíčové jsou maličkosti, díky kterým je optimalizováno proudění vzduchu kolem karoserie. V případě Corsy to platí dvojnásob, protože rozdíly oproti klasickým verzím jen tak nepoznáte. Ač jsem pátral důkladně, nic jsem nenašel. Někteří větší eko-sourozenci jsou vybavování například aktivní maskou chladiče, tu ale logicky u malého a cenově dostupného automobilu těžko někdy uvidíme.

Designově vůz stále působí svěžím dojmem. Z profilu vyniknou poněkud zvláštně vypadající patnáctipalcová kola s velkými pneumatikami, to ale aktivistům určitě vadit nebude. Opel Corsa je po stránce vzhledu povedený automobil, jenže to jsem trochu odbočil od daného tématu.

Počítáš, počítám, počítáme

Dnes to je především o počtech. Už víme, že ecoFlex umí být o 0,8 l/100 km úspornější než standardní provedení 1.3 CDTI. Druhou důležitou informací je pořizovací cena. Německého ekologa získáte minimálně za 368 800 Kč, cenový rozdíl tedy činí pouhé dva tisíce. To je velmi zajímavé, ale my k tomu přidáme ještě další fakt. Opel Corsa není vůz určený na dlouhé vzdálenosti. Lidé si ho většinou pořídí jako dopravní prostředek do města nebo druhý vůz do rodiny (třeba pro manželku). EcoFlex ale umí šetřit především mimo město, kdy motor díky dlouhatánským převodům pracuje v minimálních otáčkách. Za zvážení by určitě stála podobně výkonná a hlavně o zhruba 65 000 Kč levnější benzinová jedna-čtyřka. S tou se sice budete pohybovat v průměru kolem 6,5 l/100 km, ale rozdíl na pořizovací ceně rozhodně není zanedbatelný.

Pokud to vyjádříme čísly, dojdeme k následujícímu závěru. Když sáhnete po verzi ecoFlex, vrátí se vám vaše dva tisíce investované navíc poměrně brzy. Přesně řečeno po ujetí 7575 km. Na každé další ujeté stovce kilometrů ušetříte zhruba 25 korun. To není špatné. Daleko zajímavější je ale porovnání dieselového motoru s benzinovým. Zmíněných 65 000 Kč se vám totiž vrátí až po ujetí přibližně 100 000 km.

Opel Corsa ecoFlex umí být úsporným automobilem. K tomu, aby dosáhl slibované spotřeby, musí mít za volantem řidiče ekologa. Příplatek za nižší světlou výšku a prodloužené převody je sympaticky nízký, takže pokud jste ochotni tolerovat horší dynamiku a o něco hlučnější motor, určitě do něj běžte. Otázkou k zamyšlení je pořízení naftového motoru jako takového. Dobře si před tím spočítejte, kolik s automobilem ročně ujedete kilometrů, aby se vám navíc vynaložené peníze vůbec někdy vrátily.

Plusy: nízká spotřeba, jisté jízdní vlastnosti, design
Mínusy: nekultivovaný chod motoru, horší jízdní dynamika

Základní cena: 368 800 Kč
Cena testovaného vozu: 433 800 kč

Motor     vznětový čtyřválec
Objem     1248 ccm
Výkon     70 kW (95 k) při 4000 ot./min.
Točivý moment     190 Nm při 1750 - 3250 ot./min.
Maximální rychlost     177 km/h
Zrychlení     12,3 s
Převodovka     5stupňová manuální
Spotřeba město/mimo/komb     4,6 / 3,2 / 3,7 l/100 km
Spotřeba během testu     4,8 l/100 km
Palivová nádrž     45 l
Délka x šířka x výška     3990 x 1737 x 1488 mm
Rozvor     2511 mm
Hmotnost     1160 kg
Zav. prostor min/max     285 / 1100 l

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist