Když se řekne elektromobil, většina z nás si představí nudné kompaktní auto do města, které se bojí rozpohybovat na víc než nějakých 60 km/h, aby si zbytečně nevybilo svou baterku. Ano, většinou to tak je, ale existuje jedna světlá výjimka. A tu jsem si mohl vyzkoušet na okruhu přímo uprostřed španělské Valencie.
Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell vám vyrazí dech už když ho uvidíte přijíždět. Elektromobil vychází samozřejmě z verze se spalovacím motorem, tenhle prototyp nevyčíslitelné hodnoty má ovšem nezvyklé žluté lakování (jako ze zvýrazňovače), ovšem matné. S tím dobře kontrastují černá kola a několik dalších doplňků.
Dovnitř se souká stejně obtížně přes tlusté karbonové prahy pod zvedacími dveřmi typu gullwing. Je to až takový rituál, kdy se najednou ocitnete v jiném světě. Ve sportovní sedačce, nízko nad zemí a s malým volantem v ruce připraveným vyrazit. Tohle auto ovšem nemá žádnou řadící páku, jen tlačítka D, P a R. A pak jedno velké červené. K čemu je? „Když ho zmáčknu, automobil se prostě vypne,“ vysvětlí mi významně muž, který bude celou dobu bdít nad mou testovací jízdou. Raději tedy netropit hlouposti.
Zajímavé je i provedení budíků tohoto konceptu. Je jasné, že se designér snažil ještě ze svého pera vytáhnout maximum. Přístroje jsou sice kruhové, ale ručička stojí pevně a okolo středu se otáčí celý číselník. Kdo se má v tomhle orientovat? Stejně jsem tak nervózní, že se raději budu soustředit jen na trať přede mnou a kuželový slalom, který si na mě přichystali. A mezitím zjišťuji, že je auto vlastně už dávno nastartované. I když slyšet není vůbec nic.
Motory rovnou čtyři
Pod kapotou totiž žádný spalovací agregát jako v případě klasického SLS AMG není. Místo toho jsou tu hned čtyři elektromotory rozmístěné po dvou na obou nápravách. A k tomu troje vodou chlazené baterie rozmístěné tak, aby byla co nejlépe rozložená hmotnost vozu. Elektromobil váží víc než supersport s atmosférickým osmiválcem, díky charakteristice chodu elektrických motorů za ním ale v parametrech příliš nezaostává.
Celé soustrojí má výkon 533 koní a maximální točivý moment 880 Nm. Díky tomu Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell zvládne pokořit 100 km/h za 4 sekundy, což je jen o 2 desetiny pomaleji než osmiválcová varianta. Jen maximální rychlost je omezena na 250 km/h, SLS AMG má maximum 317 km/h. Je ale jasné proč. Stejně jako většinu ostatních elektromobilů, také SLS AMG E-Cell trápí chabý dojezd, který za ideální situace nepřekročí 150 km. A když udete tlačit na pilu, tak ještě rychleji klesne.
Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell
Je potřeba si zvykat
Můj mozek to neumí pojmout, za ta léta si zvykl, že když dochází k pořádnému zrychlení, k ostré jízdě, vždy se k tomu ozývá patřičná kulisa motoru. Jenže tady spíš hučí tramvaj. Možná ale o to víc si v druhém kole můžu vychutnat jízdu samotnou. Oproštěnou od zvukového vjemu vnímám ještě lépe chování auta. Cítím velkou hmotnost, ale protože se o vývoj postarali mistři z AMG, s jízdou není jediný problém. Auto poslouchá na slovo.
I když tu je vlastně jen jeden rychlostní stupeň, pod volantem nacházím páčky + a -, jako by byly určené k manuálnímu řazení. Ale nejsou. To je nastavení rekuperace energie při brzdění. Lze si vybrat určitou intenzitu a auto pak při sundání nohy z plynu samo zpomaluje a vzniklou elektřinu převádí zpět do baterie. Tím prodlužuje dojezd.
Moje jízda je u konce. Sotva deset minut, které jsem strávil za volantem tohoto unikátu uteklo jako vteřina. Těžko bych se tu více rozepisoval o jízdních vlastnostech a dalších aspektech, které patří do běžného testu. Nejde to a ani by to nemělo smysl. Elektromobily mají před sebou ještě kus cesty, než se stanou opravdu takovými automobily, jakými by je jejich tvůrci chtěli mít. A SLS AMG E-Cell, ať už zůstane u jediného, nebo se jich vyrobí alespoň omezená série, je ukázkou toho, že elektrické auto lze udělat i nadmíru přitažlivě.
Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell
Finalisté Auto roku 2011
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist