Když se řekne elektromobil, většina z nás si představí nudné kompaktní auto do města, které se bojí rozpohybovat na víc než nějakých 60 km/h, aby si zbytečně nevybilo svou baterku. Ano, většinou to tak je, ale existuje jedna světlá výjimka. A tu jsem si mohl vyzkoušet na okruhu přímo uprostřed španělské Valencie.

Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell vám vyrazí dech už když ho uvidíte přijíždět. Elektromobil vychází samozřejmě z verze se spalovacím motorem, tenhle prototyp nevyčíslitelné hodnoty má ovšem nezvyklé žluté lakování (jako ze zvýrazňovače), ovšem matné. S tím dobře kontrastují černá kola a několik dalších doplňků.


Dovnitř se souká stejně obtížně přes tlusté karbonové prahy pod zvedacími dveřmi typu gullwing. Je to až takový rituál, kdy se najednou ocitnete v jiném světě. Ve sportovní sedačce, nízko nad zemí a s malým volantem v ruce připraveným vyrazit. Tohle auto ovšem nemá žádnou řadící páku, jen tlačítka D, P a R. A pak jedno velké červené. K čemu je? „Když ho zmáčknu, automobil se prostě vypne,“ vysvětlí mi významně muž, který bude celou dobu bdít nad mou testovací jízdou. Raději tedy netropit hlouposti.

Zajímavé je i provedení budíků tohoto konceptu. Je jasné, že se designér snažil ještě ze svého pera vytáhnout maximum. Přístroje jsou sice kruhové, ale ručička stojí pevně a okolo středu se otáčí celý číselník. Kdo se má v tomhle orientovat? Stejně jsem tak nervózní, že se raději budu soustředit jen na trať přede mnou a kuželový slalom, který si na mě přichystali. A mezitím zjišťuji, že je auto vlastně už dávno nastartované. I když slyšet není vůbec nic.

Motory rovnou čtyři

Pod kapotou totiž žádný spalovací agregát jako v případě klasického SLS AMG není. Místo toho jsou tu hned čtyři elektromotory rozmístěné po dvou na obou nápravách. A k tomu troje vodou chlazené baterie rozmístěné tak, aby byla co nejlépe rozložená hmotnost vozu. Elektromobil váží víc než supersport s atmosférickým osmiválcem, díky charakteristice chodu elektrických motorů za ním ale v parametrech příliš nezaostává.

Celé soustrojí má výkon 533 koní a maximální točivý moment 880 Nm. Díky tomu Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell  zvládne pokořit 100 km/h za 4 sekundy, což je jen o 2 desetiny pomaleji než osmiválcová varianta. Jen maximální rychlost je omezena na 250 km/h, SLS AMG má maximum 317 km/h. Je ale jasné proč. Stejně jako většinu ostatních elektromobilů, také SLS AMG E-Cell trápí chabý dojezd, který za ideální situace nepřekročí 150 km. A když udete tlačit na pilu, tak ještě rychleji klesne.

Ale o tom přece tohle auto není. Jde o zkoušku nových technologií, náhled do budoucnosti. Potvrzení, že i když budou auta elektrická, nemusejí být přestat zábavná. Jen je potřeba si zvyknout. A já s tím mám ze začátku trochu problém. Na pokynu přišlápnu pedál až k podlaze a auto vystřelí vpřed. Jenže se neozývá žádný motorový ryk, žádné škubání převodovky, jen stále intenzivnější svištění elektromotorů. A supersport zrychluje bez jediné přestávky, jako vlak, jako startující letadlo. Neskutečné.

Je potřeba si zvykat

Můj mozek to neumí pojmout, za ta léta si zvykl, že když dochází k pořádnému zrychlení, k ostré jízdě, vždy se k tomu ozývá patřičná kulisa motoru. Jenže tady spíš hučí tramvaj. Možná ale o to víc si v druhém kole můžu vychutnat jízdu samotnou. Oproštěnou od zvukového vjemu vnímám ještě lépe chování auta. Cítím velkou hmotnost, ale protože se o vývoj postarali mistři z AMG, s jízdou není jediný problém. Auto poslouchá na slovo.

I když tu je vlastně jen jeden rychlostní stupeň, pod volantem nacházím páčky + a -, jako by byly určené k manuálnímu řazení. Ale nejsou. To je nastavení rekuperace energie při brzdění. Lze si vybrat určitou intenzitu a auto pak při sundání nohy z plynu samo zpomaluje a vzniklou elektřinu převádí zpět do baterie. Tím prodlužuje dojezd.

Moje jízda je u konce. Sotva deset minut, které jsem strávil za volantem tohoto unikátu uteklo jako vteřina. Těžko bych se tu více rozepisoval o jízdních vlastnostech a dalších aspektech, které patří do běžného testu. Nejde to a ani by to nemělo smysl. Elektromobily mají před sebou ještě kus cesty, než se stanou opravdu takovými automobily, jakými by je jejich tvůrci chtěli mít. A SLS AMG E-Cell, ať už zůstane u jediného, nebo se jich vyrobí alespoň omezená série, je ukázkou toho, že elektrické auto lze udělat i nadmíru přitažlivě.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist