Kompaktní Mitsubishi ASX vyzvalo na souboj plnohodnotného obra jménem Outlander. Možná by se mohlo zdát, že se pokusím srovnat takřka nesrovnatelné – vždyť jsou obě auta na první pohled rozdílná. Na ten druhý vám ale začne docházet, že mají až nečekaně mnoho společného. A není to jen dramaticky působící příď s pořádným chromovaným lichoběžníkem a velkým logem tří diamantů uprostřed.

Mitsubishi Outlander je starší a tak se mohlo stát dárcem orgánů pro letošní novinku ASX. Stačí jediný pohled do tabulky parametrů a máte jasno – oba vozy sdílí stejnou platformu. Výsledkem je také shodný rozvor, který u obou srovnávaných kousků měří 2670 mm. Samozřejmě, Outlander je jinak větší – 4665 mm dlouhý (ASX pouze 4295 mm) a 1800 mm široký (ASX má 1770 mm). Když oba vozy vedle sebe postavíte, objevíte, jak velké má Outlander oproti ASX převisy.

Schválně jsem si do testu vzal oba vozy v bílém lakování, aby bylo možné porovnat všechny detaily stejně. A teď si sami můžete určit, u kterého auta se vám co líbí. Já jednoznačně hlasuji pro ASX. Není to jen tím, že je nové, ale designéři odvedli opravdu slušný kousek práce. Auto působí dramaticky, ale skoro ani ne jako SUV. Spíše je to takový nadzvednutý hatchback. To Outlander je pěkně bachratý, má velmi těžkou záď, pod kterou také skryje velké množství nákladu. I příď je mohutná a samozřejmě mnohem delší. Pozor, tady jede pán!

Kde je třetí řada?

Uvnitř jsou si oba vozy podobné jako vejce vejci. Tedy alespoň co se týče palubní desky. Na na někoho může působit až depresivně, musí se jí ale nechat, že je velmi přehledná. Vše má své jasné místo a líbí se mi i budíky zasazené do sportovně působících tubusů nebo barevný displej palubního počítače uprostřed, který na pěkném grafu zobrazuje průměrnou a aktuální spotřebu zároveň. Outlander byl navíc vybaven navigací, která by ale zasloužila trochu novější grafiku. A nemůžu chválit ani opotřebení. Outlander jsem dostal po nájezdu 30 tisíc kilometrů a kožený volant byl už pěkně vyleštěný, jako by mělo auto najeto mnohem víc. Na druhou stranu stále ještě nic výrazně nevrzalo, takže zpracování palubní desky je na vysoké úrovni v obou vozech.

Kožené sedačky v obou SUV jsou pohodlné a mají dobré boční vedení, tedy hlavně vpředu. Ostatně, jak vlastně z předních míst poznat, že sedíte v Outlanderu a ne v ASX? Jednoduše, z místa řidiče je vidět ta dlouhá kapota a pocitově sedíte o malinký kousek výše. Vše se ale mění za první řadou sedadel. V Outlanderu totiž začínají prostorové hody, u ASX se budete muset trochu uskromnit. I když jsou v Outlanderu dvě zadní sedadla vykrojená, spošinutí na nich je příjemnější než v ASX. Více prostoru máte před koleny i nad hlavou. U obou vozů nebude sezení na pátém místě uprostřed moc příjemné kvůli tvrdšímu polstrování a loketní opěrce v zádech.

A jak jsme na tom u Japonců s kufrem? Samozřejmě tu opět kraluje Outlander, který se ještě našel místo pro subwoofer. Celkově se sem vejde 774 litrů zavazadel a po sklopení druhé řady až 1691 litrů. Auto je k dispozici také se třetí řadou sedadel, ta jsou ale jen nouzová. ASX na tom není nejlépe ani ve svém segmentu. Základ je 442 litrů. Český dovozce si je toho dobře vědom a tak speciálně pro domácí zákazníky nabídl možnost si ještě nechat kufr rozšířit tím, že se odstraní podlážka a sada pro lepení pneumatik se umístí na bok zavazadelníků. Objem se pak zvětší na uspokojivých 488 litrů a 1219 po sklopení druhé řady.

Jedině nafta!

Vozy nemají v nabídce shodné motory a tak jsem si k testu vzal rovnou od každého ten nejlepší. Mitsubishi Outlander mělo vznětový čtyřválec 2.2 DI-C s výkonem 156 koní (ještě je ale silnější, sic bez automatu) a maximem točivého momentu 380 Nm. Ale pozor! ASX se příliš nevzdálil i když objemově ho překonal o 4 deci. Motor 1.8 DI-D dosahuje totiž hodnoty 150 koní a 300 Nm točivého momentu. Přitom všem ale ASX váží jen 1600 kg, zatímco Outlander je pěkný Otesánek se svými 1820 kily. Jak tohle asi dopadne?

Ano, ASX je na tom dynamicky mnohem lépe. Údaj o zrychlení z nuly na 100 km/h přitom o tom příliš nevypovídá. Vždyť kompaktní SUV překoná stovku za rovných 10 sekund, Outlanderu to zabere jen o 1,1 sekundy déle. Ve skutečném životě Outlander na ASX nemá. A to hlavně co se týče jízdních vlastností mimo město. Díky zbrusu novému motoru, který podle mě patří k tomu nejlepšímu, co v současnosti můžete na trhu dostat, lítá ASX jako namydlený blesk. A to bez většího přehánění. Motor prokazuje totiž neskutečnou chuť do otáček (jen ve spodních otáčkách je trochu líný, pak přichází znatelný turboefekt). Chod jednotky 2,2 DI-D je vyváženější, to je sice pravda, ale i když má k dispozici větší točivý moment, je stále cítit, že jí Outlander svou velikostí dává zabrat.

Skoro zázračná se až zdá být spotřeba. Představte si, že tabuklová hodnota u ASX v podobě 5,7 litru nafty na 100 km není až zas tak vzdálená od pravdy. Jezdil jsem s ním v průměru za 6,5 a byl jsem velmi překvapen, protože jsem si rozhodně nebral servítky a motor pořádně proháněl. Jediné, čím se mi pak neodvděčil bylo nepříjemné hvízdání turbodmychadla, které by rozhodně mohlo být pro příště tišší. Outlander takové potíže netrápí, nicméně si můžete být jisti, že za jeho provoz zaplatíte výrazně více. Tabulka hlásí za kombinovaný cyklus 7,2 litru nafty na 100 km, já mu naměřil 9 litrů. V porovnání s ostatními velkými SUV je to ale stále dobrá hodnota.

Na sport nebo do pohody?

Každý vůz je jinak naladěn, přesně tak, jaké zákazníky výrobce očekává. Pro mladé závodníky je tu ASX s pevným podvozkem s minimálními náklony a jízdními vlastnostmi spíše podobnými běžnému hatchbacku. Řízení je přesné, stejně tak řazení (jen by mohla být hlavice manuální 6stupňové převodovky trochu příjemnější do ruky. To Outlander je o poznání měkčí, jízda s ním je rozvážnější, sice trochu pohodlnější, ale jaksi až moc houpavá. Zejména do zatáček můžete očekávat výrazné náklony a tam, kde ASX směle krouží zvolenou stopu se už Outlander hrne ven ze zatáčky. Automatická dvouspojková převodovka TC-SST pracuje dobře, ale je k tomuto vozu až skoro zbytečná.

A jak jsme na tom s cenou? Rozdíl je přesně 300 tisíc korun. Minimálně. Mitsubishi ASX se totiž s nejsilnějším motorem 1.8 DI-D a pohonem AWD prodává ve výbavě Invite za 599.900 korun. Outlander je s 2.2 DI-D ve 156koňové verzi dostupný ve výbavě Intense+ za 899.900 korun. Automat je standard. Tak který byste si vybrali? Outlander bych doporučil jedině tehdy, pokud máte větší rodinu a využili byste i třetí řadu sedadel nebo obří zavazadelník. Musíte si ale uvědomit, že pořádný kus auta, kterým rozhodně Outlander je, budete stále tahat s sebou, i když pojedete sami. Osobně si tedy myslím, že mnohem logičtější i zajímavější volba je ASX.

Mitsubishi ASX Outlander
Motor vznětový čtyřvýlec 1798 ccm vznětový čtyřválec 2179 ccm
Výkon 110 kW (150 k) při 4000 ot/min 115 kW (156 k) při 4000 ot/min
Max. toč moment 300 Nm při 2000-3000 ot/min 380 Nm při 2000 ot/min
Zrychlení 0-100 km/h 10 s 11,1 s
Max. rychlost 198 km/h 198 km/h
Průměrná spotřeba 5,7 l/100 km 7,2 l/100 km
Převodovka 6stupňová manuální 6stupňová automatická
Rozěmry 4295 x 1770 x 1625 mm 4665 x 1800 x 1720 mm
Rozvor 2670 mm 2670 mm
Hmotnost 1600 kg 1820 kg
Zavazadelník 488 / 1219 l 774 / 1691 l

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist