Lexus v roce 2007 vzbudil nemalou pozornost. Začal prodávat vůz s parametry limuzíny poháněný hybridním ústrojím. Zajímavá kombinace si našla své příznivce velmi rychle, což po naší první zkušenosti naprosto chápeme. To ticho, se kterým se vůz vznáší po vozovce, ta samozřejmost, se kterou zrychluje, pohodlí, plynulost pohybu… vše to jsou vlastnosti, které si vás dokážou podmanit téměř okamžitě.

Klidně bychom si mohli zahrát hru na hledání pěti rozdílů. Tím nejvýraznějším a prakticky jediným skutečně viditelným oproti verzi před faceliftem je upravená přední část. Nově dostal model LS masku chladiče vybavenou třemi velkými lamelami, v hlavních světlometech jsou umístěna světla denního svícení tvořící písmeno L, pozornějším lidem pak neunikne ani předělaný nárazník a jinak tvarované mlhovky.
Dalšími novinkami jsou blinkry ve zpětných zrcátkách a lehce upravenou vizáž můžeme pozorovat také na zadních svítilnách. Pokud jsem na něco zapomněl, tak se předem omlouvám, protože ničeho dalšího jsem si prostě nevšiml.

Stále tedy platí, že Lexus LS 600h L je automobil, který v lidech vzbudí určitou pozornost, ale který vzhledem ke své ceně a hlavně k tomu, co najdeme uvnitř (a to myslím nejen výbavu, ale především moderní techniku) nekřičí na všechny strany, že jeho majitel je milionář. Je to obrovský pětimetrový, pro někoho možná až nudný, sedan a na tomto hodnocení toho moc nezměnil ani facelift. Já osobně mohu říci, že právě neokázalost je mi na automobilech této značky velmi blízká. Lexus dává své kvality najevo hodně decentně, což se mi líbí.

První třídou

Interiér automobilu je ale kapitola zcela odlišná. Kdo tam jen nahlédne, tomu bude okamžitě jasné, že má co dočinění se špičkou, a co teprve když se tam posadí. Prakticky všechny smysly vám hlásí, že sedíte v maximální top class limuzíně. Kabinou se line vůně prvotřídní kůže, na palubní desce, popřípadě na volantu pozorujete krásné dřevo, vše je na dotek příjemné (především za chladného rána vyhřívaný volant), vaše uši obšťastňuje audiosystém Mark Levinson. Pouze poslední pátý lidský smysl nemůže být tak úplně uspokojen, protože nám zbývá chuť.

Uvnitř najdeme také mnohem více novinek než na samotné karoserii. Kde začít? No kde jinde než na místě nejdůležitějším, tedy vpravo vzadu. Zde bude skoro jistě cestovat sám velký pan majitel, který si oproti starší verzi může dopřát pohodlí slavného otomanu také v případě, že si vybere pětimístné provedení. Sice si absolutně nedokážu představit situaci, kdy by Lexusem LS 600h L cestovalo pět lidí, ale věc je to jistě chvályhodná.

Další inovací, i když tentokrát vhodnou spíše pro řidiče, je přemístěný displej zábavního systému. Původně se vyklápěl ze stropu, teď je umístěn na zvláštní kůží obšité konzoly mezi sedadly. Je to lepší, protože přes vyklopenou obrazovku řidič ve vnitřním zpětném zrcátku neviděl zhola nic. Také ve faceliftovém provedení si můžete užívat masáže, spoustu prostoru, elektricky ovládané sedadla, vlastní klimatizaci a tak dále a tak dále. Svým zadním cestujícím nabízí Lexus LS 600h úplně vše.

Detailní úpravy, nové funkce

Jak už bylo řečeno, kabina dostala nové dřevo. Nejedná se o žádnou lacinou náhražku, nýbrž o výborně vypadající matný dekor. Za upozornění stojí detail voliče automatické převodovky. Dřevěná hlavice se moc povedla, na to se prostě musíte podívat zblízka. Lehce upraven byl také středový panel, ale především japonští inženýři vybavili vůz zcela novým přístrojovým štítem. Ten je obdobně jako u Mercedesu vybaven třemi rozměrnými LCD displeji, takže veškeré analogové přístroje jsou pouze náhražkou. Dominantní roli dostal rychloměr, vpravo je otáčkoměr, vlevo ukazatel hospodárnosti jízdy.

Pod rychloměrem se ve zbylém prostoru dále zobrazuje vše možné podle toho, který systém je zrovna aktivní. Lexus to dotáhl do úplných detailů. Jako příklad dobře poslouží aktivovaný adaptivní tempomat. Na displeji se zobrazí pěkné autíčko a můžeme vesele nastavovat vzdálenost, kterou bude vůz udržovat od vpředu jedoucích řidičů. Pokud začne “elesko“ brzdit, rozsvítí se na vyobrazeném autíčku zadní brzdová světla. Je to sice úplně zbytečné, ale efekt je stoprocentní.

Když už je řeč o tempomatu, pak musím podotknout, že byl doplněn o asistenta LKA – Lane Keep Assist (hlídání vybočení automobilu z jízdního pruhu), což nebylo dříve zvykem. Problémy totiž působily hlavní světlomety složené z LED diod emitující takzvané studené světlo, které rušilo senzory hlídající vodorovné dopravní značení. Celá tato záležitost už je minulostí, problém byl vyřešen a kompletní LED osvětlení se stalo součástí sériové výbavy. Do té se dostal ještě systém automaticky zhasínající dálková světla.

Dovolil bych si jednu poznámku na LKA. V první chvíli jsem byl nadšen. Bezesporu užitečný systém vám opravdu umožní bez následků pustit volant (pokud máte dost odvahy a spolehnete na dostatečně výrazné čáry). Jakmile je registrována přítomnost bílého značení na vozovce, vůz se stočí a směřuje na druhý okraj jízdního pruhu. Tímto stylem jezdíte sem a tam, pokaždé se automobil dostane o trošku dále za čáru, až ji přibližně napotřetí nezaregistruje. Samozřejmě se bavíme především o pomůcce zachraňující mikrospánek, jenže technika postoupila dále a tento systém už byl překonán. Doslova mi vyrazil dech Volkswagen Passat CC vybavený něčím podobným, jenže elegantní čtyřdveřové kupé rovnalo vůz zpět do směru jízdy a nekřižovalo tedy jízdní pruh. Ale to jen tak na okraj.

Do klubu...

Řízení Lexusu LS 600h L není zábava. Abych pravdu řekl, tak tohle je snad jediné, u kterého jsme se v redakci hádali o místa ve druhé řadě. Nikdo nechtěl řídit. Důvod je nasnadě. Majitele asi moc nezajímá, jaké je řízení, hlavně ať ho jeho zaměstnanec odveze kam je třeba. Já vám mohu prozradit, že řízení má velmi silný posilovač a mnoho citu nepobralo, ale nevadí. Kompletní nastavení sedadla a volantu pomocí elektromotorů umožňuje pohodlnou polohu při řízení a široká plochá opěradla naznačují, že se bude jezdit hlavně na dálnici. I když jednou z novinek je také vylepšený podvozek nabízející výraznější rozdíly mezi sportovním, tedy dynamickým, a komfortním režimem, dva a půl tuny se do zatáček nikdy moc hrnout nebude. O patřičnou brzdnou sílu se starají kromě elektromotorů také nové brzdy značky Brembo.

Abychom učinili výčtu změn za dost, musíme ještě zmínit palubní systém s rozměrnou obrazovkou na středovém panelu. Ten se může pochlubit čistší grafikou. Špatnou zprávou pro mnohé kritiky je fakt, že digitální hodiny umístěné uprostřed nahoře zůstaly zachovány. Údajně působí hrozivě levně, ale já s nimi zas tak velký problém nemám. Více mi vadilo množství čudlíků, spínačů a ovladačů všude kolem místa řidiče. Na úplné zorientování v nich je potřeba více času. Ale také toto berte pouze jako konstatování, protože pokud si bude řidič stěžovat, tak bude vyhozen, na jeho místo zaměstnáme někoho jiného a je po problému. Jak jednoduché.

Hybridní pohon nezměněn

Techniky se celkem logicky modernizace nedotkla, protože koncept pohonu byl dost moderní už od samého začátku. Takže stručně zopakuji, že je pod kapotou vidlicový, pětilitrový, zážehový osmiválec, který se svým maximem 394 koní tvoří velmi dobrý základ hnacího ústrojí. Celý systém pak vyprodukuje 440 koní a 520+300 Nm, tedy sílu postačující na zrychlení z nuly na 100 km/h za 6,3 s a maximálku 250 km/h. I když je Lexus LS 600h hodně rychlím automobilem, zrychluje zcela samozřejmě a stejně samozřejmě se tváří, když jedete třeba 220 km/h. Díky elektrickým pomocníkům navíc není spotřeba příliš vysoká. Kdo bude jezdit klidně, může se dostat k desítce, opakem je 16-18 l/100 km. Test skončil na 12,5 l/100 km a to je výborný výsledek.

Lexus nemusel u své vlajkové lodi mnoho věcí měnit k tomu, aby dokázala soupeře porážet. Stačilo upravit pár detailů a máme moderní, luxusní a plně konkurenceschopnou limuzínu. Pravda, cena není vůbec malá, ale tak nějak odpovídá nabízeným schopnostem. Ono totiž není nad to zavřít se do interiéru, zaklapnout za sebou tlusté dveře a tím se naprosto izolovat od okolního světa. Od té chvíle pro vás existuje pouze ticho, příjemná hudba, pohodlí, klid, relaxace a samozřejmě dobrý pocit z RELATIVNĚ nízké spotřeby a produkce emisí.

Plusy: Komfort cestování na nejvyšší úrovni, výborné odhlučnění, plynulý zátah, “hladké“ řazení, relativně nízká spotřeba, image značky, oproti předchozí verzi větší zavazadelník (+90 l).

Mínusy: Ovladače známé z “obyčejných“ Toyot, spousta tlačítek kolem místa řidiče.

Základní cena: 2 699 000 Kč

Motor    zážehový osmiválec  + elektromotor
Objem    4969 ccm
Výkon    324kW (440 k) při 6400 ot./min.
Točivý moment    520 Nm při 4000 ot./min. + 300 Nm
Maximální rychlost    250 km/h
Zrychlení    6,3 s
Převodovka    8stupňová automatická
Spotřeba město/mimo/komb    11,3 / 8,0 / 9,3 l/100 km
Spotřeba během testu    12,5 l/100 km
Palivová nádrž    84 l
Délka x šířka x výška    5180 x 1875 x 1480 mm
Rozvor    3090 mm
Hmotnost    2410 kg
Zav. prostor min/max    420 / - l

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist