Odlišit pofaceliftové provedení od staršího modelu (kterým jsme mimochodem na zkušební jízdy přijeli), je hračka i pro lidi, kterým design nic neříká. Prakticky neexistuje úhel, ze kterého by se na nové pětce něco nezměnilo. Pozadu nezůstal ani interiér a změny nalezneme i pod kapotou, pojďme ale popořadě.

Předek je pochopitelně stylizován po vzoru modelů 3 a 6, maska je tedy stále pětiúhelníková, ale nyní svou mohutností připomíná široký úsměv, přičemž znak se přesunul nad ni. Nárazník s výlisky pro mlhovky je dynamičtěji tvarovaný a plynule navazuje na nové boky auta. Světlomety mají novou optiku připomínající kupé RX-8. Jinak tvarovaná příď znamená prodloužení auta o 80 milimetrů na 4585 mm.

Boky vozu nesou jasný vliv studie Nagare, která je inspirovaná prouděním vody a vzduchu. Na výrazněji tvarovaný přední blatník tedy navazuje dvojitá zvlněná linka, která se esovitě táhne pod klikami, kde přechází v lištu pro posuv zadních dveří. Těžko říci, nakolik jde o funkční prvek, rozhodně však vozu dodává na líbivosti a svěžesti.

Také záď doznala výrazných změn, tou nejzásadnější je přesun světel z vertikální do horizontální pozice, opět po vzoru Mazd 3 a 6. Světla výrazně zasahují do boků, kde doplňují lištu dveří, ta však kvůli tomuto řešení působí až nepatřičně výrazně. Zajímavým prvkem je maskovaný D-sloupek, který je krytý sklem spojujícím třetí boční okénko a prosklení pátých dveří. To je opět ve tvaru pětiúhelníku, spodní linie je kopírovaná prolisem pod registrační značkou.

Změny v interiéru

V interiéru najdeme přepracovanou palubní desku a hodnotnější materiály, kaplička přístrojů je nyní ve tvaru lomeného oblouku. Výrazně zmodernizovaná byla i středová konzole s novým panelem rádia. Přístrojová deska má nyní jen dvojici budíků s výrazným olemováním, palubní počítač má červenou grafiku, stejně jako displej audiosystému a klimatizace, který je nyní umístěn výše na palubce pod stínítkem. Řadicí páka dostala novou hlavici a multifunkční volant nese jinak rozmístěné ovládací prvky.

Počínaje rokem 2011 bude navíc možnost přiobjednávat do pětky integrovanou navigaci TomTom s dotykovou LCD obrazovkou o úhlopříčce 5,8 palce, hlasovým ovládáním a možností připojení přehrávače iPod.

Specialitou Mazdy zůstávají (aspoň do nástupu Fordu Grand C-MAX) posuvné zadní dveře, jejichž ovládání může být ruční nebo elektrické. Sedadla mohou být čalouněná textilií nebo umělou kůží, která může být ve vyšších specifikacích perforovaná a lemovaná červenou linkou. Středová loketní opěrka je nyní standardem i pro spolujezdce.

Druhá řada sedadel zůstává vzorem, co se flexibility týče. Oba sedáky jsou výklopné vpřed a ukrývají schránky. Do levé je možné překlopit středový sedák, v pravé se pak nachází výklopný košík s držáky nápojů. Opěradla jsou individuálně sklopná a lze je naklápět vzad až do úhlu 50 stupňů, také je možné celá sedadla posouvat v rozsahu 270 mm. Středové opěradlo lze snadno vyklopit jako loketní opěrku.

Příplatková třetí řada sedadel uspokojí pouze děti, lze ji však snadno sklopit a vyklopit jedním pohybem.Tento variabilní systém uspořádání sedadel ve voze, který Mazda nazývá Karakuri, umožňuje přizpůsobit interiér vozu potřebám početné rodiny i aktivních jednotlivců.

Nabídka motorů

Pod kapotou nalezneme jednak upravený zážehový motor 1.8 MZR o výkonu 85 kW (115 k) a točivém momentu 165 Nm, který byl přizpůsoben emisní normě Euro 5 a nově je spojen s šestistupňovou převodovkou (spotřeba 7,2 l/100 km), podstatnější novinkou je však dvoulitr 2.0 DISI. Ten nabízí maximum výkonu 110 kW (150 k), točivý moment 191 Nm a velmi nízkou normovanou spotřebu 6,9 litru, mimo jiné i díky systému vypínání motoru i-stop. Ten se vyznačuje zastavením motoru v optimální úvrati, aby mohl být nastartován kombinací elektrického startéru a zážehu jednoho válce, což snižuje čas celé operace na 0,35 vteřiny.

Dvoulitr byl také prvním motorem, který jsme vyzkoušeli. Delší zpřevodování znamená, že nejde o žádného sprintera, nicméně i tak potěší solidním zátahem ve středních otáčkách. Pro dynamičtější zážitky však chybí výraznější výkonová špička. Vynikající je odhlučnění, na němž inženýři zapracovali a dokázali tak zpříjemnit akustickou pohodu v kabině. Spotřeba na třicetikilometrovém okruhu kolísala mezi 6,5-7,8 litru, není tedy důvod zpochybňovat úspornost motoru.

Podvozek je stále komfortně naladěn, vyspělé zavěšení kol však potlačuje snahu se naklánět a celková odezva je velmi dobrá. Na kvalitních bavorských silnicích nebylo příliš snadné najít hrbolatý povrch, není však důvod k obavám, že by Mazda na českém tankodromu obtěžovala výraznějším drncáním. Velkou pochvalu zasluhuje řízení, které je lehké, citlivé a neprojevují se v něm „umělé“ vlivy elektrohydraulického posilovače. Brzdám by však prospěl trochu ostřejší nástup.

Interiér je sice stále poněkud ponurý kvůli dominanci černé barvy, ergonomie je však výborná a posaz za volantem velmi podobný sedanům střední třídy. Bohužel ani v novém provedení nebyl napraven prohřešek v podobě chybějící funkce trojbliku. Zadní prostřední sedák je sice měkčí, přesto však stále trpí malou šířkou a vůz je tedy možné brát jako sedmimístný jen v akutní nouzi. Vnější sedadla jsou dobře polohovatelná i pro delší postavy, ve třetí řadě, jak už bylo řečeno, se ani drobnější pasažéři nebudou cítit příliš komfortně.

Základ táhne

Otestovali jsme také základní motor 1.8 MZR, který se od většího sourozence liší poněkud sportovnějším průběhem křivky výkonu, samotná čísla jej však předurčují spíše k defenzivnímu způsobu jízdy. Zejména s obsazeným a zatíženým vozem si musíte dobře plánovat předjíždění a více podřazovat. Také tento motor chválíme za akustický projev, oproti dvoulitru má subjektivně lehčí řízení, spotřeba se příliš neliší (pohybuje se kolem 7,5 litru), pro větší zatížení však bude lépe si vybrat silnější jednotku.

Pokud se vám zdá, že v tomto článku zcela chybí zmínka o motorech konzumujících naftu, je to záměr a nikoli opomenutí. Nejprve totiž přijdou na trh výhradně zážehové motory a teprve v lednu roku 2011 Mazda uvede novou řadu turbodieselů označovanou jako SKY-D, z nichž by se v pětce měly objevit jak 1,6litrový diesel, tak dvoulitr. Ani u této prezentace samozřejmě nebudeme chybět.

Jak tedy shrnout dojmy z nové Mazdy 5? V první řadě jde o velmi komfortní a dobře zpracovaný rodinný vůz, který umožňuje jinde nevídanou variabilitu uspořádání vnitřního prostoru. Oba testované zážehové motory potěší kulturou chodu a spotřebou, přitom pětce nechybí ani dynamický nádech, k čemuž velmi dobře ladí inovovaný design. Přesto se domníváme, že naftové motory, které Mazda bezesporu umí, by se k charakteru rodinného auta hodily lépe. Nezbývá tedy než si počkat na počátek příštího roku.