Německá automobilka se rozhodla vsadit na nový segment. Má označení A0 a moc konkurence v něm nenajdete. Jenže i tak proti ingolstadtské novince stojí těžký kalibr. Řeč je o sexy retro autíčku Mini. Má proti němu Audi A1 šanci? Zkusil jsem na to přijít během krátkého svezení v okolí Prahy.

Když bohatý muž shání auto pro svou drahou polovičku, většinou uvažuje racionálně. Žena podle něj potřebuje malý vůz do města a bylo by jedině dobře, kdyby mohla jezdit do stejného servisu jako on. Přece už tam mají „svého“ technika. BMW před pár lety tak udělalo dobrý krok, když na svět znovu přivedlo značku Mini. Auto je to malé, zábavné a dostatečně sexy a může jezdit ke stejnému mechanikovi jako manželova X5. Úspěch tedy zaručen.

Audi si ho dobře všimlo a rozhodlo se nasadit rivala. Novou značku ve svém portfoliu nemá, takže tu máme novou Audi A1. Aby v boji o segment obstála, musí být minimálně stejně sexy. A podle ženských reakcí, které jsem ve svém okolí na nový přírůstek v rodině čtyř kruhů slyšel, se to designérům povedlo na výbornou.

Román pro ženy


Ačkoliv to Audi nechce otevřeně přiznat, A1 primárně cílí na ženy. A u nich jde o vzhled až na prvním místě. Nový model sice není vyveden v retro stylu, moderní křivky „prckovi“ ale také velmi sluší. Černá karosérie, kterou jsem dostal k prvnímu krátkému svezení, sice nebyla tak šmrncovní jako reklamní červená, přesto nenechala jedinou ženu v okolí chladnou. Designéři umě zapracovali povinný singleframe do přídě a zákaznice má možnost zvolit jinou barvu střešního oblouku (není vidět na testovaném autě).Malému vozu sluší i 15“ kola, k dostání jsou i 18“. Záď by se ale nemusela líbit každému. Posuďte sami. Nebo spíš samy.

Audi A1 je postavena na stejné koncernové platformě jako Volkswagen Polo nebo Škoda Fabia. Vzhledem k její velikosti 3950x1740x1420 ale velkou prostornost uvnitř nečekejte. Auto je koncipováno jako pro čtyři cestující, v reálu se ale dopředu vejdou dva dospělí a na zadní místa spíše jen děti. Vzhledem k objemu zavazadelníku, který má hodnotu jen 267 litrů ale stejně na dlouhé výlety vyrážet nebudete. Na druhou stranu má příjemně vysoko umístěnou hranu. Třetí dveře se otvírají celé včetně světel (jako u Audi Q7), takže se nákup dobře naloží.

 

Sedadla jsou pohodlná, sedí se nízko. Problém je u vyšších postav, které si musí opřít nohu o středový panel. Ten se jakoby stáčí mezi řidičem a spolujezdcem a přitom utlačuje oba. Palubní deska však vypadá velmi dobře, je kvalitně zpracovaná a přehledná. Řeč je o přístrojích, povedeném volantu či vysouvacímu displeji multimediálního systému MMI. Hračičkové si budou moci zvolit různě barevné dekorace. V mém voze byly křiklavě žluté.

Jedině s turbem

K pohonu jsou na výběr jen přeplňované motory. Jde o dva benzínové s objemem 1,2 a 1,4 litru a naftový 1.6 TDI. S ním a s menším benzínem se pojí manuální pětirychlostní převodovka, jen u motoru 1.4 TFSI si můžete vybrat mezi šestikvaltem a automatickou 7stupňovou skříní S tronic. A právě v této konfiguraci jsem jezdil.

Přeplňovaný motor s přímým vstřikováním nemá díky výkonu 122 koní s 1045 kg těžkým vozem příliš mnoho práce. Budiž důkazem hodnota zrychlení z nuly na 100 km/h za 8,9 sekundy. Kdo by chtěl ale přece jen jezdit o něco rychleji, bude si muset počkat na ostrou verzi Audi S1. Na výběru pohonných jednotek je trochu znát, že si vývojáři ještě nechali rezervy. Agregát běží velmi tiše a S tronic pracuje celkem svižně. Potěší i možnost řadit páčkami pod volantem.

Je to pořád Audi

Nová malá Audi tvoří vzhledově zajímavou variantu k Mini, jízdními vlastnostmi jí ale retro stylovka pořád uniká. Když jsem za volant A1 usedal, čekal jsem klasicky odtažité řízení s delším převodem, jak jsem u Audi zvyklý. A trefil jsem se. A1 je řidičsky podobná svým větším sourozencům.

Ten, komu ale nejde v první řadě o vyžití za volantem a ocení spíše vzhled, bude spokojen. Možná ho ale odradí podvozek, který je naladěn na tvrdší notu, než mnozí od Audi očekávají (Mini jede ale ještě tvrději) a komfortu neprospějí ani větší kola, která jde přikoupit. No, ale soudy si nechám až do plnohodnotného redakčního testu, faktem je, že za půlhodinovou jízdu po předem dané trase se dají posbírat jen kusé postřehy.

Audi A1 je k dostání ve dvou výbavových variantách Attraction a Ambition. Jako vždy je ale k dispozici hodně dlouhý seznam příplatkových položek. Potencionální zákazník se navíc musí smířit s faktem, že se velmi platí za značku z prémiového segmentu. Proto by vás neměla zarazit cena startující na 407.100 Kč s motorem 1.2 TFSI a 469.800 Kč s testovaným agregátem 1.4 TFSI (519.600 Kč s automatickou převodovkou). Nafta, která se podle mého do tohoto vozu vůbec nehodí přijde na 478.700 Kč.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist