Nejsilnější sedan řady IS má pořád tvary. Vypadá drsně a dravě. I když by mohla někomu vadit poněkud nafouknutá kapota. S tím se toho zřejmě moc nenadělá, protože by se tam rozměrný osmiválec nevešel...

To je ovšem pouze detail, na který jsem velmi rychle a ochotně zapomněl po prvním sešlápnutí plynového pedálu k podlaze. Velká škoda, že se v rámci faceliftu něco neprovedlo se zadními koncovkami výfuku. Na první pohled sice nic nepoznáte, ale pokud se podíváte blíže, zjistíte, že to pěkné lesklé je pouze atrapa zasazená do nárazníku. Navíc jí dělí od té skutečně funkční roury dost velká mezera. Kam se poděla japonská preciznost?

Interiér, to je Lexus se vším všudy. Co jiného byste tady čekali, než precizní zpracování a vybrané materiály. O tom, že už pár let IS F působí na trhu, svědčí snad pouze středový panel s multimediálním systémem. Nikdo by asi nic nenamítal, kdyby dostal modernější grafiku a to jak v případě samotného rozhraní, tak navigace jako takové. Ať je to jak chce, svůj úkol splní i s horší grafikou a navíc vás zaručeně potěší ozvučení značky Mark Levinson, které je prostě fantastické.

Velice se mi líbila sedadla. Pochvala směřuje na jejich univerzálnost. Jsou totiž výborně tvarovaná a tak akorát tuhá, zkrátka ideální kompromis pro univerzálnější používání. Při divoké jízdě vás za každých okolností podrží, při klidné jízdě působí skoro až pohodlně. Pravda, nejsou to tvrdá Recara, ale ani nejrychlejší verze sedanu IS není čistokrevný supersport. Jen tak na okraj, velmi se mi líbilo kožené čalounění. Kombinace bílé a černé vypadá báječně.

Sportovně doplněn

Stejně jako při našem prvním setkání, i v aktuálním vydání Lexusu IS F jsem našel sice tříramenný, ale ne příliš sportovně tvarovaný volant (že by se znovu projevila ona univerzálnost?). Opět jsem si pochvaloval pádla pod volantem a dobře čitelný modrý přístrojový štít. Samozřejmostí pak jsou kovové pedály a loga, respektive různé nášivky či plakety s písmenkem F. Kdo by to úplně náhodou někdo nevěděl, symbolizují japonský okruh Fuji, kde se automobil vzniklý na podnět inženýrů Yaguchiho a Sakamota ladil.

Pokud vás zajímá, jak je na tom sportovní sedan s vnitřním prostorem, pak to vezmu stručně, protože toto téma opravdu není v tomto případě na pořadu dne. První řada sedadel je bez problémů, dva cestující vzadu budou omezeni v oblasti kolen a hlavy no a do zavazadelníku naložíte vcelku slušných 378 l zavazadel, což není vůbec špatné. Pro úplnost dodám, že pod podlahou je klasická plechová rezerva (nikoliv dojezdová).

Pět litrů, osm válců, spousta zážitků

Patřičnou jízdní dynamiku obstará nezměněný pětilitrový osmiválec. Ten představuje přehlídku nejmodernějších technologií. Začíná to například titanovými sacími ventily, pokračuje ventily výfukovými s hlavami vyrobenými ze slitinové oceli s vysokými obsahem niklu, zdvojeným sáním, systémem vstřiku paliva D4-S (kombinuje nepřímé a přímé vstřikování), odsávacím olejovým čerpadlem, a takto bych mohl ještě chvíli pokračovat. Pro řidiče ale existuje jen několik podstatných faktů. Motor je atmosférický, nabídne 423 koní a nad hranicí čtyř tisíc otáček za minutu k tomu navrch přidá dokonalý zvuk.

 

Opět se musím pozastavit nad už několikrát zmíněnou univerzálností automobilu. Díky zdvojenému sání a systému vstřikování paliva D4-S Lexus účinně maskuje to, jaký potenciál v sobě skrývá. Můžete s ním jezdit pomalu a klidně, motor se bude neslyšně převalovat mezi tisícem a 1500 ot/min a co víc, nespotřebuje u toho tolik paliva. V takovémto režimu je totiž polovina sání uzavřena a palivo je vstřikováno nepřímo. Já jsem se běžně pohyboval kolem 12 l/100 km a můžete se určitě dostat i níž, ale má to jeden háček.

Ten zvuk...

Musíte totiž mít zatraceně pevnou vůli a moc nedráždit těch 423 koní. Jenže jakmile si jednou vyzkoušíte plný zátah motoru doprovázený hrubým zvukem, pak vás to bude neustále lákat k tomu, abyste se alespoň od těch světel rozjeli s patřičnou parádou. Osmiválec má obrovskou chuť po otáčkách a obrovskou sílu. Vrchol točivého momentu dosahuje na 505 Nm. Už od přibližně dvou tisíc nastupuje velice příjemný zátah a nepoleví, dokud ho neutne omezovač, naopak. Jakmile ručička otáčkoměru mine 4000 ot/min, otevře se druhá polovina sání, zvuk se okamžitě změní, naskočí vám husí kůže a s ještě větší vervou vyrazíte vpřed. Kolem sedmi tisíc celé představení končí, automobil vám pípnutím oznámí, že nastal nejvyšší čas pro změnu převodového stupně, vy tak učiníte klepnutím do pádla pod volantem a začíná vše na novo.

Automatická převodovka, byť se také nezměnila, pracuje výborně. Na rozdíl od té v obyčejných verzích modelů IS tato funguje tak, že převod, který se zvolím, ten tam téměř vždycky opravdu je. Při ostřejší jízdě v manuálním režimu se uzamkne hydrodynamický měnič točivého momentu a výsledkem jsou okamžité reakce na vaše pokyny, automobil sebou občas škubne, dojem sportovní sekvenční převodovky je jednoduše dokonalý. Kromě toho umí přeřadit za 100 ms a nepotřebuje k tomu ani dvě spojky. Na druhou stranu opět při klidné jízdě umí řadit klidně udělat cestování velmi pohodlné.

LSD v hlavní roli

Tou největší a v podstatě jedinou změnou, která se dostavila spolu s faceliftem je sériově montovaný zadní samosvorný diferenciál. Tuhle drobnost pocítíte v každé zatáčce. Nakonec díky ní porazilo modernizované provedení svého o málo staršího bráchu na okruhu Fuji o celé dvě vteřiny (a také díky pozměněnému softwaru řídící jednotky).

Nový Lexus IS F je zase o kousek zábavnějším a hlavně se zase o kousek přiblížil legendárnímu BMW M3. Koncepce motoru vpředu a pohonu zadních kol je pro zábavu za volantem jako stvořená a díky diferenciálu LSD budete tuto zábavu mít více pod kontrolou, než tomu bylo dříve. Lepší trakce umožní rychlejší průjezdy obloukem, jakmile vypnete stabilizaci, umožní vám delší a lépe řiditelný drfit. Samozřejmě to má své meze, když to s nájezdem přeženete, stane se z jinak přetáčivého auta vůz nedotáčivý. Stačí ale chvilka seznamování a už budete mít dojem, že s rozevlátou zádí projedete každou zatáčku.

Vše má ale své limity. Zatímco na běžných silnicích, popřípadě na letišti se vám bude zdát Lexus nepřekonatelný, na okruh to stále není. Přestože se všemožně snižovala hmotnost použitím nejmodernějších materiálů, pořád se bavíme o autu s hmotností téměř dvou tun. Ano, je rychlé, zatraceně rychlé, umí být zábavné, ale jak už jsem několikrát napsal, stále je to do jisté míry univerzál, který má ambice fungovat také v běžném provozu a tohle je prostě daň za takovou vlastnost.

Zábava za 1,8 milionu

Nakonec on tomu odpovídá také podvozek. Je tuhý, ale není tvrdý. Auto z vás nevyklepe duši hned, jak přijedete na dlažbu. Umí nějakou tu nerovnost utlumit, na limitu se ale poněkud více naklání (což je vidět na některých fotografiích). Takže je to stále o tom stejném. Abych pravdu řekl, tak mě osobně se univerzálnost, kterou Lexus IS F nabízí, velmi zalíbila. Je to taková zlatá střední cesta.

Lexus IS F ani po faceliftu nebude stačit na BMW M3 (třeba už kvůli řízení), což ale samo o sobě z jeho kvalit nic neubírá. Je to výborný automobil, se kterým si můžete užívat na okreskách, se kterým se můžete bavit, ale také s ním můžete vyrazit ráno do práce. Samosvorný diferenciál LSD k tomu přidá ještě více jistoty v zatáčkách. Japonci si za to všechno účtují 1,8 milionu a kromě povedeného stroje dostanete také kompletní výbavu (příplatky jsou pouze tři). Mimochodem, prý se pracuje na modelu GS F s desetiválecem z LFA. Už se na něj těšíme.

Plusy: jistý podvozek, výborný motor, zvuk, jízdní vlastnosti
Mínusy: vyšší hmotnost, lacině provedené koncovky výfuku

Základní cena: 1 834 000 Kč
Cena testovaného vozu: 1 919 000 kč

Motor     Zážehový benzinový osmiválec
Objem     4969 ccm
Výkon     311 kW (423 k) při 6600 ot./min.
Točivý moment     505 Nm při 5200 ot./min.
Maximální rychlost     270 km/h
Zrychlení     4,8 s
Převodovka     8stupňová automatická
Spotřeba město/mimo/komb     16,8 / 8,3 / 11,4 l/100 km
Spotřeba během testu     13 l/100 km
Palivová nádrž     64 l
Délka x šířka x výška  
   4660 x 1815 x 1415 mm
Rozvor     2730 mm
Hmotnost     1700 kg
Zav. prostoru
     378 l