Konkurence v tomto segmentu není, pravda, nijak početná. Česká klasika Škoda Fabia Combi a dva Francouzi: extravagantní Peugeot 207 SW a Renault Clio Grandtour. České zastoupení Seatu by si samozřejmě přálo ukrojit z tržního podílu všech, ale nezastírá, že prvotním cílem je Fabia, která prodejům dominuje. Oba vozy nakonec využívají množství shodné nebo téměř shodné techniky.

Vzhledově se Ibiza ST nejvíce přibližuje Cliu, především snižující se zádí a sešikmenými zadními bočními okénky. Podobně jako u krátké verze, i tady je boční pohled ozvláštněn dvěma kosými prolisy vycházejícími od předních a zadních světel, které se kříží na druhém páru dveří. Ty jsou mimochodem prodloužené, takže je snadnější nastoupit na zadní sedačky.

Na zádi jsou hlavní dominantou rozměrná, více než půlmetrová světla protažená hluboce do boků. Ibiza jimi nejvíce připomíná většího nevlastního bratra Exeo ST, auto opticky rozšiřují a ze zadobočního pohledu tak vypadá mnohem lépe než podstatně utilitárnější sestra Fabia. Pokud uvážíme nepříliš pohledné Clio a čistě na design zaměřenou dvěstěsedmičku, Ibiza skutečně kombinuje vzhled a praktičnost nejlépe z celé třídy, přesto nelze říct, že by šlo o jednoznačně krásné auto. Na to je batoh na zádech až příliš vyvinutý.

Každý litr dobrý

Zákazníci však často velkoryse obětují estetickou stránku věci na oltář vnitřního prostoru, zejména toho pro zavazadla. I v tomto Ibiza následuje cestu prošlápnutou Cliem Grandtour, které činí kompromis mezi praktickou a estetickou stránkou. Nabízí v základu 430 litrů (Fabia 480 litrů, Clio 439 litrů a 207 SW jen 337 litrů). Zvětšení prostoru vyžaduje jak sklopení opěradel, tak vyjmutí opěrek hlavy a překlopení sedáků dopředu.

Vzniklá plocha je sice téměř rovná, ale mezi zavazadelníkem a opěradly je několikacentimetrový schod a jen průměrnou šířku mezi podběhy dále omezují šikmé hrany výztuhy, která do ní zasahuje. Po sklopení se tak Ibiza objemem 1164 l trochu překvapivě řadí na poslední příčku – 207 SW má 1258 litrů, Clio  1277 a vysoká Fabia 1485 litrů.

Prostor v kabině je dán půdorysem nové platformy PQ 25, kterou využívá i nové Polo a Audi A1, ne však Fabia. Nad Škodovkou tak Seat boduje především vnitřní šířkou, lehce delší rozvor 2469 mm diktuje podmínky na zadních sedadlech podle řidiče. Za průměrného, 175 centimetrů vysokého, se usadí stejně rostlá osoba. Jakmile však ve voze cestuje člověk přes 180 cm, bude krajně nespokojen s prostorem pro kolena, jedno na které sedačce. Ve třídě malých vozů se zázraky dělat nedají ani mezi kombíky, nicméně hlava bude mít dostatek prostoru i vzadu, třebaže výškou Ibiza Fabii konkurovat nemůže.

Sedadla jsou kompromisem mezi měkkými polštáři a vybranými tvary sportovních sedaček. Boční vedení na předních opěradlech není kdovíjaké, ale je třeba brát v potaz, že jde o vůz, u kterého je slovo sportovní spíše zbožným přáním.

Řekněme si otevřeně, že Seat umí udělat vozy s atraktivním, dynamickým exteriérem, ale interiér pokulhává. Zpravidla jde o masu tmavého plastu, která je sice kvalitně zpracovaná, ale ke sloganu Auto Emoción se hodí asi jako ovesná kaše ke šťavnatému steaku. U nové Ibizy je snaha o pokrok, kterou ale viditelně svazují požadavky na co nejnižší náklady.

Palubní deska už není z jednolitého výlisku, ale ze dvou, každý s jiným jemný vzorkem. Škoda, že mají oba stejnou barvu. Místo klasické středové konzole tu jsou dva ustupující panely – horní s přehrávačem a spodní s automatickou klimatizací, která by rozhodně mohla být výkonnější. Toto uspořádání s sebou nese pozitiva i negativa.

Plusem samozřejmě je, že narozdíl třeba od Fabie si tu řidič ani spolujezdec nemohou stěžovat na plast, který jim utiskuje vnitřní koleno. Ibiza umožňuje měnit posaz na předních sedadlech podle potřeby. Negativním důsledkem je pak nutnost přemístit ovládací prvky, které by jinak na konzole byly dobře dosažitelné.

 

Budiž, i to by se dalo vyřešit aspoň trochu rozumně. Ibiza však od Citroënu C5 přebírá ocenění za nejhloupěji umístěný ovladač varovných světel: přímo za řadicí pákou. Napsal jsem to dříve a píšu to znova, tenhle spínač má být zvýrazněný, na očích a na dosah. Pozice, která tohle nesplňuje, ohrožuje bezpečnost posádky.

Volant by mohl mít tlustší věnec a výraznější potah, také ovládání audia, které je na páčce pod ním, by se mohlo přestěhovat v podobě tlačítek na jeho plochu. Přístrojová deska se snaží budit dojem sportovního vozu, ale stříbrně lakované kelímky kolem budíků působí lacině. Finanční tlak si vynutil integraci palivoměru do palubního počítače a teploměr chladicí kapaliny nahradila kontrolka. Ciferníky jsou dobře čitelné, palubní počítač nabízí mimo jiné i funkci okamžité rychlosti a indikátor řazení. Nelze se však ubránit dojmu, že přes konzervativnější vzhled je interiér Fabie zpracován lépe.

Starý známý

Pod kapotou se nachází zážehový motor 1.4 16V, který lze nejlépe popsat korektním slovem osvědčený. Bohužel pro Ibizu je to jednotka, kterou zcela oprávněně zastiňuje moderní přeplňovaný 1.2 TSI. Ve Fabii už jej lze objednávat v obou výkonových verzích, do Ibizy se dostala pouze ta silnější nahrazující šestnáctistovku. Ale zpátky k jedna-čtyřce.

Výkon 63 kW (85 k) je dnes už mírně podprůměrný, Opel, Honda nebo Hyundai s Kiou mají atmosférické motory se stejným objemem, ale výkonem o 20 procent vyšším. Pokud navíc srovnáme 132 Nm točivého momentu se 160 Nm motoru 1.2 TSI o stejném výkonu, vychází nám atmosférický motor jako krok zpět.

Při cestách po městě poskytuje malému kombíku dostatečnou dynamiku, ale v momentě, kdy opustíte jeho hranice, je znát, že pro alespoň nějaký přísun výkonu je třeba motor točit přes 3000 otáček, kam se mu ale rozhodně nijak zvlášť nechce. Pětistupňová převodovka znamená, že dálniční limit nutí motor k 3700 otáčkám a to už začne být zvuk pronikající do kabiny poněkud vtíravý. Zpomalení na 100 km/h je po akustické stránce rozhodně příjemnější.

Spotřebou však potěší. Okreskové cestování se dá udržet pod pěti litry na sto kilometrů, při 130 km/h na dálnici vzroste konzumace benzínu na 7,2 litru. Městskému provozu svědčí uspořádání stupňů v převodovce, kdy při padesátce indikátor řazení nabízí pětku. Spotřeba pak zřídkakdy přesáhne osm litrů. V kombinaci výše uvedených prostředí pak Ibiza skončila na 6,6 litru, což vzhledem k větší hmotnosti verze kombi není špatná hodnota.

Jestliže motoricky Seat zaostává, podvozkově má proti konkurenci z vlastní stáje navrch. V zatáčkách sedí velmi dobře, nedotáčivost přichází postupně a čitelně a není problém ji korigovat – bohužel také kvůli motoru, který si se sportovní jízdou opravdu nerozumí. Naladění je tužší než u Pola, ale Fabii předčí stabilitou, aniž by přitom cestující trpěli při přejezdech nerovností. Pouze na těch větších je znát, že nezatížená záď má tendenci se kolébat. O pět centimetrů menší výška proti Škodě znamená nižší citlivost na boční vítr.

Řízení je však zbytečně přeposilované a chod páky v kulise postrádá přesnost mladoboleslavského auta. Celkové naladění pedálů, řazení a řízení je skoro francouzské a před Cliem si Ibiza drží jen malý náskok. Přestože zadní náprava je vybavená pouze bubnovými brzdami, jejich účinek je přiměřený a dobře dávkovatelný.

Ibiza Sports Tourer zůstala věrná očekávání jen napůl. Poměrně pohledný exteriér kazí ztvárnění vnitřku, které prostě Seat neumí. Podvozek, který je bezpochyby důstojnou součástí verze Cupra, je spojen s motorem, který je dávno za zenitem. Řazení a řízení jsou spíš kompromisní. Dokud se do Ibizy nedostane i motor 1.2 TSI 63 kW, bude Škodovka logičtější volbou, zejména při současné více než zajímavé cenové politice.

Plusy: snadno přístupný zavazadelník, vzhled karoserie, spotřeba, jistý podvozek
Mínusy: spínač varovných světel, palubní deska, zastaralý motor, přeposilované řízení

Motor: atmosférický zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1390 ccm
Maximální výkon: 63 kW (85 k) při 5000 ot./min
Maximální točivý moment: 132 Nm při 3800 ot./min
Převodovka: manuální pětistupňová
Maximální rychlost: 177 km/h
Zrychlení  0-100 km/h: 12,3 s
Spotřeba město: 8 l/100 km
Spotřeba mimo město: 4,9 l/100 km
Kombinovaná spotřeba: 5,9 l/100 km
Spotřeba během testu: 6,6 l/100 km
Palivová nádrž: 45 l
Provozní hmotnost: 1055 kg
Délka x výška x šířka: 4227 mm x 1445 mm x 1693 mm
Rozvor: 2469 mm
Zavazadelník / po sklopení: 430 l / 1164 l

Základní cena Seat Ibiza Sports Tourer 1.4 16V Style:
299 900 Kč

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist