Luxusní divize japonské Toyoty už před delší dobou začala nabízet faceliftový model IS F a novinku v podobě paketu F-Sport určeného jak pro dieselový sedan 220d, tak pro benzinový 250. Pokud to mám k něčemu připodobnit, pak supersport LFA představuje školu skutečně vysokou, IS F je velmi kvalitní střední, no a paket F-Sport je taková pěkná základka. V kombinaci se šestiválcovým benzinovým motorem jsme ji studovali celý jeden týden.

F-Sport si můžete užívat nejen s benzinem, ale také s dieselem, což má v případě Lexusu celkem překvapivě své nesporné výhody (o tom ale až později). Náš sedan měl pod kapotou šestiválcový benzinový motor.

S ním jsem se setkal už poměrně dávno a moc dobře si na něj vzpomínám. Přestože od té doby konkurence pokročila, šestiválec uložený pod kapotou zkoušeného Lexusu za ní stále nijak výrazně nezaostává. Možná za to může přímé vstřikování paliva, duální časování ventilů nebo výfuk vyrobený z nerez oceli. Dle mých zkušeností bude ten pravý důvod o poznání jednodušší. Zážehový motor je totiž dostatečně silný, vykazuje přijatelnou spotřebu paliva (po testu 10,4 l/100 km) a hlavně je příkladně kultivovaný.

V případě paketu F-Sport se nakonec právě ta poslední jmenovaná charakteristika ukázala jako taková drobná a ryze subjektivní nevýhoda. Motor zkrátka není slyšet a to tak, že skoro vůbec. Pokud ho vytočíte do vyšších otáček, tak o sobě samozřejmě dá vědět. Má příjemný, ale hodně decentní zvuk. Kdyby inženýři přidali pár koní navíc, určitě by se nikdo nezlobil. Pro větší požitek z jízdy by ovšem stačil jen o něco výraznější zvuk. Ale to jen tak na okraj, zpět k faktům.

Maximální výkon dvou a půl litrového motoru je 208 koní (při 6400 ot/min), vrchol točivého momentu 252 Nm je k dispozici při 4800 ot/min. Čísla to jsou pěkná a pro malý sedan znamenají solidní dynamiku. Do 4000 ot/min se agregát chová poměrně nenápadně, ale po překročení této hranice se dostaví příjemný zátah a konečně také nějaký ten zvuk. Stovku zdoláte za 8,4 s a maximálně můžete dosáhnout na 225 km/h.

Automat je pozadu

Samostatnou kapitolou je převodovka. Je to právě ta věc, která dělá naftovou verzi možná o něco zábavnější. Diesel je totiž jediná možnost, jak získat manuální řazení a tedy větší požitek z jízdy. Šestistupňový automat dodávaný s benzinovým šestiválcem není špatný, ale se sportem si moc nerozumí, a to i přes přítomnost pádel pod volantem. Abych pravdu řekl, tak jsem chování samočinného ústrojí v režimu manuálního řazení moc nepochopil. Bez ohledu na rychlost jízdy se vám po přepnutí z automatického módu na ten sekvenční rozsvítí na displeji čtyřka, což ale vůbec neznamená, že je zařazen čtvrtý rychlostní stupeň.

Nakonec jsem došel k závěru, že pádla pod volantem jsou k tomu, abych si podřazoval před křižovatkou, případně k tomu, abych si nastavil rozsah, ve kterém se bude automatická převodovka pohybovat. V tomto ohledu konkurence Lexus předběhla. Dvouspojkové převodovky typu DSG jsou o poznání lepší. Klidná jízda, to je ovšem něco jiného. Pokud pojedete plynule, automat se postará o hladké řazení a vysoký komfort jízdy. Pro úplnost ještě dodám, že si řidič může jeho chování, respektive chování automobilu nastavovat ve třech úrovních. Režim Snow představuje plynulý rozjezd, střední poloha ovladače je neutrální, Power pak nabídne největší potěšení pro řidiče.
Podvozek v duchu F

V kdejakém katalogu se dočtete o tom, že F-Sport zahrnuje super kola, masku chladiče, spoiler z IS F, černý interiér a tak dále. To je sice všechno pravda, ale nějak se nemluví o tom, že se úpravy odehrály také na podvozku a na řízení. Vůz by měl být celkově tvrdší a měl by nabídnout strmější řízení. Zcela záměrně říkám, že by měl, protože tohle si můžeme ověřit pouze tak, že vyzkoušíme normální “í-eso“ a paket F-Sport, což se nestalo. Musíme tedy věřit zástupcům značky. Pravda je ale taková, že jak podvozek, tak řízení jsou hodně kvalitní.

 

Speciálně podvozku bych udělil zvláštní ocenění, protože to je naprosto ideální kompromis mezi sportem a pohodlím každodenního cestování. Lexus IS umí být komfortní a nijak zásadně na tom nic nezmění ani pěkná, patnáctipaprsková a osmnáctipalcová kola. Naopak, pokud za to chcete pořádně vzít, nabídne vám vůz jisté jízdní vlastnosti. BMW je v tomto ohledu sice lepší, ale Lexus umí být o něco pohodlnější.

Standard značky Lexus

A na tom má nemalý podíl také interiér. Už jsme si asi zvykli na to, že není zrovna dvakrát obrovský. Naopak působí trochu stísněně, především pokud se usadíte dozadu. Ocenit se ale musí kvalita zpracování. F-Sport se v interiéru projeví hlavně sportovními sedačkami, do ruky dobře padnoucím volantem a řadicí pákou s logem F-Sport, nebo černým čalouněním stropu. Nechybí ani standardní prvky typu multimediálního systému a skvělého ozvučení značky Mark and Levnison. Drobnou výtku bych směřoval na grafiku navigace a prostředí, ve kterém se při nastavování nejrůznějších věcí pohybujete. Vypadá už dost zastarale.

Na závěr jsem si ponechal zřejmě tu nejdůležitější stránku věci, a sice vzhled. Ten se zásadně nezměnil, ale těch pár nových prvků dělá z modelu IS hodně atraktivní dopravní prostředek, což nakonec můžete posoudit sami. Pod heslem “kola dělají auto“ postavil Lexus svůj malý sedan na osmnáctipalcové disky s titanovou povrchovou úpravou. Díky nim vypadá vůz rázem minimálně o 50% lépe. Ostatní změny jsou už víceméně detailní. Jiná je maska chladiče, na víku zavazadelníku se objevil decentní spoiler a přibyly plakety F-Sport, toť vše.
Mnohem víc?

Základní cena modelu IS 250 F-Sport přesahuje hranici jednoho milionu. Může se to zdát jako dost peněz, ale výbava, kterou vám za to automobilka nabídne je skutečně bohatá, o čemž nakonec svědčí pouze čtyři prvky, které si můžete dokoupit: metalíza, střešní okno, přednárazový systém a multimediální navigaci. Náš konkrétní vůz byl vybaven s výjimkou střešního okna vším. Konečná cena se tedy vyšplhala na 1,3 milionu korun. To není málo, ale buďte si jisti, že například takové Audi se svým kilometr dlouhým seznamem příplatků vás vyjde v podobné výbavě minimálně stejně.

V jedné takové písni se zpívá, že základní škola ti dává, mnohem víc, než bys tušil, na mou duši. Lexus prezentuje F-Sport jako základ své sportovní řady a základ to je dost povedený. Tahle “základní škola“ vám opravdu dá mnohem více. Je to mix pohodlí a dynamické jízdy namíchaný v poměru 50:50 za rozumnou cenu. Po týdenním studiu ale nebudu dostávat vysvědčení já, naopak ho udělím. Takže milé “í-esko F-Sport“, nebýt drobných nedostatků, je to čistá jedna. Takhle to vidím na jedna mínus.


Plusy: mix pohodlí a sportu, vzhled, kvalita zpracování, “sametový motor“
Mínusy: chování automatické převodovky při sportovní jízdě

Motor: zážehový atmosférický šestiválec
Objem: 2500 cm3
Výkon: 153 kW (208 k) při 6400/min
Točivý moment: 252 Nm při 4800/min
Převodovka: automatická 6stupňová
Rychlost: 225 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,4 s
Spotřeba (město/mimo město/komb.): 12,5/6,9/8,9 l/100 km
Spotřeba v testu: 10,4 l/100 km
Rozměry: 4 585 × 1800 × 1425 mm
Rozvor: 2730 mm
Základní cena: 1 104 000 Kč

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist