Firma EvoBus Bohemia přišla do Holýšova v roce 1999. Do té doby sem investoři z Německa poslali přes 30 milionů eur, tedy asi 800 milionu korun. Fabrika se postupně rozrůstala. Její manažeři rádi tvrdí, že začínali ve třech lidech. Nyní stavba autobusů zaměstnává 450 lidí. Areál má rozlohu 110 000 metrů čtverečních, z toho necelých 22 tisíc zabírá budova továrny.

A u toho se končit nebude! EvoBus Bohemia, který v tuto chvíli patří mezi nejdůležitější zaměstnavatele na Plzeňsku, se bude rozšiřovat dál. Jen do roku 2012 by mělo přibýt dalších 5000 metrů čtverečních výrobních prostor a jak se zdá, ani u toho by se investice ještě nemusely zastavit.

Co se vlastně v Holýšově vyrábí? Neznalí, kteří do závodu vejdou poprvé, by marně pátrali po nějakém hotovém autobuse. Tak to tu ale nefunguje. Místní pracovníci jsou rozděleni do několika sekcí, kde se fosfátuje, ohýbá, vyřezává a sváří. Výsledkem jsou sady segmentů rámů autobusů. Pro ně si pak přijede kamion s návěsem a odveze je do Manheimu, kde se autobusy zkompletují.

Na velké ploše si tak můžete především prohlédnout počáteční fáze výroby, což je pro laika neuvěřitelnou sondou do nitra autobusu. Laserem se tu například vyřezávají jednotlivé díly, které podléhají nejpřísnějším standardům. Přesnost musí být maximální.

"U vstupů ze strany dodavatelů je vyžadováno už při zadávání objednávky daného materiálu nebo suroviny jednoznačné stanovení všech parametrů složení a eliminace všech prvků, které nejsou v souladu s platnými zákony a limity týkajícími se životního prostředí. Dodavatelé, kteří negarantují výše uvedené parametry, jsou vyloučeni z dodávek. Trvale jsou vybíráni dodavatelé, kteří nabízejí ekologicky nezávadné produkty," říká ředitel holýšovské fabriky Reiner Springmeier.

Jinde zase pracují svářeči, kteří celou směnu dýchají ze speciální masky. Důraz se tu klade právě na ruční práci, roboty tu sice mají, ale ne v nějakém velkém množství. Přitom rychlost výroby a následné expedice je opravdu obdivuhodná. Z fabriky loni vyjelo 6000 segmentů za rok, kapacita výroby je ale až 9000 kusů ročně.

Fabrika samozřejmě nepokrývá všechny druhy autobusů, co mají Mercedes-Benz a Setra v portfoliu. Modely, které díky Holýšovskému závodu jezdí patří ale mezi "vlajkové lodě" koncernu. Jde o velkoprostorový autobus Mercedes-Benz CapaCity pro 193 cestujících. Ten je navržen tak, aby nahradil i kolejovou dopravu a v současnosti jezdí v Turecku. Dalších 40 kusů si objednala Bratislava.

EvoBus Holýšov ale umí připravit konstrukce i pro městské autobusy Citaro. Celkem se tu vyrábí díly pro třicítku modelů z nabídky obou značek. Takže až potkáte na silnici nějaký autobus Mercedes-Benz nebo Setra, zkuste být trochu hrdí. S velkou pravděpodobností se jedny z jeho nejdůležitějších částí vyráběly v Holýšově.

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist