První lednový týden, kdy jsme vůz měli k dispozici, se vyznamenal opravdu bohatou sněhovou nadílkou. Teploty dosahovaly místy až na -12 stupňů Celsia a z nebe nepřestávalo padat bílé nadělení. Pro děti vítané, pro prokřehlé motoristy se smetáčkem a škrabkou v ruce spíše nenáviděné. Naštěstí nás Ford Tourneo Connect hned na parkovišti potěšil. Stačilo zmáčknout tlačítko rozmrazování předního skla a za chvíli jsme už mohli rozměklou břečku směle odstranit. Mnohem horší to bylo s klimatizací. Byla příliš hlučná (už od druhého stupně) a její účinnost slabá. Na to, abychom si sundali bundu a rukavice, jsme museli čekat neúměrně dlouho.

Pokud se díváte do tabulek, hned vám napoví údaje o rozvoru (2912 mm) a výšce (2044 mm), že uvnitř si budou cestující užívat velkého prostoru. A je tomu tak. Ford Tourneo Connect zvládne v prodloužené verzi LWB (delší o 25 cm) svézt celkem 8 cestujících. Místa před koleny i nad hlavou si užívají opravdu všichni, což se mnohdy o třetí řadě sedadel říci nedá. Tourneo je ale světlou výjimkou a ukazuje, že i s délkou 4525 mm to jde. Navíc je díky pohodlnému sklápění i dobrý přístup do třetí řady. Trochu nepohodlně by mohlo být snad jen delším řidičům, kteří by si mohli stěžovat na příliš krátké sedáky vpředu.

Lidé nebo zavazdla?

Maximální prostor pro všechny má ale jeden malý problém, který nezachrání ani praktická schránka nad hlavami řidiče a spolujezdce. Budete se muset rozhodnout. Buď vás na dovolenou pojede pět a vezmete si s sebou i všechna potřebná zavazadla, nebo vás pojede osm, ale kufry necháte doma. Za třetí řadu sedadel se totiž nevejde už zhola nic. Sedačkám lze samostatně sklopit opěradla, nebo je vyklopit směrem dopředu (kéž by to tak šlo třeba v Hyundai H1!). Pokud se jich ale budete chtít zbavit, pořiďte si šroubovák a jistou dávku trpělivosti. Totéž platí i pro druhou řadu. Odměnou za práci vám pak bude buď 1480 litrů zavazadlového prostoru (s druhou řadou na místě) nebo až 3718 litrů (pouze přední řada). Tím se Tourneo Connect promění v podstatě na Transit Connect a může začít Kulový blesk.

Trochu "kouzla" z Transitu si ale budete užívat i tak. Ať už se to budete snažit před svými známými zamluvit jakkoliv, nakonec to stejně praskne. Tohle je prostě dodávka. Napovídají tomu nejen tvary karosérie, ale i zpracování interiéru. To je sice vhodné do pracovního prostředí, při osobním cestování ale neposkytuje mnoho pocitu útulnosti. Šedé plasty (i když kvalitní!), třetí řada sedadel umístěná na plastovém deklu nebo odkryté plechy uvnitř kabiny nejsou právě velkým lákadlem pro víkendový výlet na Karlštejn.

Zima mu zatopila

Pod kapotou testovaného vozu jsme našli nejsilnější verzi 1,8litrového turbodieselu s výkonem 110 koní (81 kW) dostupný v 3500 otáčkách za minutu. Od 1500 do 3200 otáček vrcholí maximum točivého momentu 250 Nm. Agregát patří spíše do průměru. Moc se mu nechce pracovat od spodních otáček a jeho tah slábne i ve vyšších číslech. Nejraději se pohybuje asi mezi 2000 až 3000 otáčkami, kde je ho třeba držet (hlavně při větším zatížení vozu) a kde také odvede pořádnou práci. Škoda jen, že vám k tomu poslouží pouze 5stupňová manuální převodovka. Takový šestikvalt by pohonné jednotce jistě sedl a byla by mnohem větší radost s Tourneem jezdit.

 

 

A kdyby nebyla tak příšerná zima, byla by také větší radost Tourneo startovat. Klíček bylo potřeba držet v poloze opravdu dlouho a několikrát se nám stalo, že jsme motor nahodili až na druhý pokus. Studený start znamenal také výrazný hluk motoru, který je pro naftové jednotky v takovém počasí takřka nevyhnutelný. Ani po zahřátí jsme si ale při nižších rychlostech nebo stání na volnoběh neužili příliš akustické pohody. Holt opět se projevují dodávkové geny.

 

Ano, je to dodávka

Proto už také při prvním pohledu na tento praktický vůz nezarazí, že do zatáček dočkáte větších náklonů a na dálnici si budete zvykat na rázy bočního větru. Stejně jako budoucí majitelé, také my jsme ale s Fordem Tourneo Connect prostě jezdili jako s dodávkou, takže jsme nebyli zaskočeni jeho projevy. Potěšila nás přitom spotřeba, která po našem testu skončila na hodnotě 7,2 litrů na 100 km (po rychlých přesunech na dálnici a ve městě). Normálně se lze ale v klidu dostat pod 6 litrů, což jsou hodnoty velmi příjemné. Odladění podvozku bylo poměrně slušné, rázů od kol jsme se dočkali hlavně na výrazně poničené vozovce nebo městských retardérech.

Takže si to shrňme. Ford Tourneo Connect nabízí místa pro cestující - s trochu přimhouřenýma očima - srovnatelné s velkými "mikrobusy" jako Hyundai H1 nebo Volkswagen Multivan. A v prodloužené verzi ho seženete už za 587.900 korun. Je tedy na vás, zda jste ochotni vyměnit určitou dávku prostoru za trochu pohodlí. Ti z vás, kteří by chtěli utíkat k velkým MPV si musí nejprve uvědomit, že třetí řada sedadel je většinou nepoužitelná a hlavně má často jen dvě místa navíc. Pokud potřebujete prostě vozit hodně lidí, pak je Tourneo Connect určitě správná volba.

Výsledná známka: 3
Plusy: prostorný interiér, kapacita pro 8 lidí, spotřeba
Mínusy: motor, holé plechy, sedadla nelze lehce odstranit

Základní cena v provedení LWB Trend: 587 900 Kč
Cena doplňkové výbavy:  79 730 Kč
Celková cena: 667 630  Kč

Parametry

Objem motoru    1753 ccm
Maximální výkon    81 kW (110 k) při 3500 ot/min
Maximální točivý moment    250 Nm při 1500 až 3200 ot/min
Převodovka    5stupňová manuální
Maximální rychlost 
   167 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h    13,2 s.
Udávaná spotřeba město    7,5 l/100 km
Spotřeba mimo město    5,2 l/100 km
Kombinovaná spotřeba    6,0 l/100 km
Spotřeba během testu    7,2 l/100 km
Provozní hmotnost    1601 kg
Délka / výška / šířka     4525 mm / 2044 mm / 1795 mm
Rozvor    2912 mm
Zavazadelník / po sklopení     1480 l / 3718 l

Výbava: Přední a boční airbagy, imobilizér, výškově a podélně nastavitelný volant, sadfa pro lepší viditelnost, variabilní posilovač řízení, centrální zamykání, manuální klimatizace, elektricky seřiditelná zpětná zrcátka, vyhřívaná zpětná zrcátka, vyhřívané zadní sklo, ABS s rozdělovačem brzdného tlaku EBD, dvoje boční posuvné dveře, úložné prostory u stropu před předními sedadly, sada sedadel 11, zadní stěrač a ostřikovač, přední mlhovky, přídavné topení, klimatizovaná přihrádka spolujezdce, autorádio s CD a ovládáním pod volantem

Příplatková výbava:
Sada sedadel 32: sedadlo řidiče nastavitelné v 6ti směrech, loketní opěrky, vyhřívané, sedadla ve 2 a 3 řadě sklopná, čalounění Lattice/Twill (+ 24.990 Kč), ESP (+ 10.710 Kč), metalický lak (+11.900,-Kč), zadní parkovací asistent (+ 9.520 Kč), tónovaná skla ve 2. a 3. řadě (+ 2.380 Kč), sada pro lepší viditelnost Plus (+ 3.570 Kč), dálková zamykání se dvěma klíči (+ 1.190 Kč)

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist