Insignia, dnešní nejsledovanější model německo-americké automobilky Opel, se před naší redakcí v nedávné době objevila jako sedan (Insignia 2.0T) i kombi (Insignia ST 1.6T). Tentokrát tu máme třetí dostupnou karoserii, liftback. Ale ne jen tak ledajaký. Dámy a pánové, představujeme vám nejsilnější Opel současnosti: Insignia OPC!

O tom, že Opel Insignia vypadá skvěle, jsme už hovořili dříve. Sportovní verze OPC (Opel Performance Center) je k tomu ještě jaksepatří upravená – designéři dotáhli její vzhled takřka k dokonalosti. Nová čelní maska vzbuzuje dojem robustnosti a masivnosti, ale přitom zachovává subtilní půvab papírově velkého (4830 mm dlouhého) liftbacku. Jen mohutný stříbrný štít na masce chladiče by nemusel být z plastu.

Verze OPC nabídne značkové příslušenství: dokonalé sportovní sedačky Recaro, jejichž široká polohovatelnost uspokojí každého, vás díky širokému bočnímu vedení nepustí ani při ostrém řezání zatáček. Výfukové potrubí Remus vyloudí nádherný zvuk už po nastartování, a ryk vytočeného šestiválce patří k těm nejkrásnějším zvukům, které jsme v autech za poslední dobu slyšeli. Brzdy Brembo, zakusující se do děrovaných kotoučůo průměru 335 milimetrů, jsou účinné a dobře dávkovatelné.

 

Boj o místo

Prostoru v interiéru jsme se už věnovali v prvním rozsáhlém testu Insignie. Sportovní OPC je na tom úplně stejně, sveze tedy v pohodě čtveřici průměrně rostlých dospělých osob, byť v porovnání s konkurencí ve střední třídě působí trošičku stísněněji (pokud zrovna nesrovnáváte s BMW 3). Široký středový tunel může překážet pravému kolenu a opět si musíme povzdechnout nad nepřehlednou maticí čtyř desítek knoflíků na středovém panelu (plus čtyř otočných ovladačů), který je v OPC úplně stejný, jako ve standardním provedení a působí tudíž trochu lacině.

Nový volant je posuvný ve dvou osách a má prazvláštní tvar, je ale lepší než ten v běžné Insignii a překvapivě je funkční (pohodlně se drží při jakémkoli natočení kol). Co nás trápilo na „civilních“ Insigniích bylo řízení, které bylo zkrátka zbytečně přeposilované a zženštilé (změšttělé). Opel tvrdí, že posilovač u OPC není tak horlivý, ale upřímně řečeno, nám tato změna příliš znatelná nepřipadala.

To je hukot!

Turbem přeplňovaný šestiválec V6 dokáže z objemu 2,8 litru vyždímat celých 325 koní a navrch přidá 435 Nm točivého momentu. To stačí ke zrychlení 0-100 km/h za rovných 6 sekund, maximální rychlost je elektronicky omezena na obligátních 250 km/h (v praxi se ručička rychloměru zastaví na rychlosti 276 km/h, odchylka od reálné rychlosti je relativně vysoká).
Už při komfortně nastaveném podvozku má Insignia síly na rozdávání a těží ze striktně lineárního nárůstu točivého momentu. Ty pravé orgie ale nastanou ve chvíli, kdy stisknete magické tlačítko OPC. V tu chvíli motor ožije a může začít řidičská nirvána. Šestiválec (do kterého jsme měli nařízeno tankovat nejméně 98-oktanový benzin) prudce zrychluje v jakýchkoli otáčkách a na jakýkoli zařazený stupeň, při podřazení posádku auta nekompromisně zarazí do sedačky. Ohromující ryk motoru zaplní kabinu (zvlášť slyšet je na zadních sedačkách) a na dálku upozorní okolí, že má vyklidit cestu.

 

 

Mimořádné kousky vám dovolí i dokonale vyladěný podvozek. Na rozdíl od běžné Insignie motor pohání obě nápravy a v zatáčkách se vůz drží silnice jako přikovaný. A to i na mokru. Haldex poslední generace zkrátka odvádí svoji práci dokonale. Přitom se vůz v zatáčkách nenaklání ani o milimetr a umně maskuje nedotáčivost. Naladění je pochopitelně sportovně tvrdé, ale ani s velkými devatenáctkami jsme neměli zdaleka pocit, že z nás vyklepe duši (takové obavy nás přepadaly u Insignie 2.0T s 20“ koly).

Zajímá vás po tom všem snad spotřeba? Dobrá: s OPC se dá jezdit za 12-13 litrů Naturalu 98 na sto kilometrů. Dá – to ale neznamená, že se vám to vždy podaří. Stačí totiž párkrát dupnout na plyn (k čemuž auto přímo vybízí) a čísla na displeji palubního počítače porostou. Při delším skotačení jsme se dostali i přes 20 l/100 km, ale to už je extrémní číslo a odhadujeme, že maximální dlouhodobý průměr bude kolem 15 l/100 km.

 

Hubnutí a sprint

Přestože má výkonu zjevný dostatek, Insignii OPC by citelně prospěla redukční dieta. Nenaložené auto totiž váží přes 1800 kilo a s posádkou se snadno dostane přes dvě tuny. Možná má víc koní než kdejaké sportovní kupé, ale také skoro pětimetrovou karoserii, pět sedaček a velký kufr. Což je především pozitivní resumé, ale pokud hledáte okruhový speciál, musíte se poohlédnout jinde. OPC je zkrátka pořád sportovní verze rodinného auta, ne naopak.

Takže se nabízí otázka: užijete si Insignii OPC lépe na klikatící se okresce, nebo patří spíš na široké německé dálnici? Naše odpověď zní, že – přestože se neztratí ani na oné okresce – je to auto určené především k rychlé a pohodlné dálniční jízdě.

Od Insignie OPC nečekejte brutalitu BMW M3 ani dokonalou preciznost Lexusu IS F. Jim nejsilnější současný Opel konkurovat nebude, však se také pohybuje v jiných cenových hladinách.

Jako sedan začíná na částce 1.100.000 korun, náš liftback by vyšel o deset tisíc dráž. Kombi potom vyjde na 1.135.000 korun. Je to cena odvážná? Nepochybně. Ale Insignia OPC za ni má co nabídnout.

Výsledná známka 1
Plusy: motor, vzhled, výbava
Mínusy: spotřeba, 98 oktanů

Základní cena Opel Insignia OPC sedan: 1.099.900,- Kč
Základní cena Opel Insignia OPC liftback: 1.109.900,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 194.700,- Kč
Celková cena: 1.304.600,- Kč

Parametry

Objem motoru      2792 ccm
Maximální výkon     239 kW / 325 koní při 5250 ot./min.
Maximální točivý moment     435 Nm při 5250 ot./min.
Převodovka     manuální šestistupňová
Maximální rychlost     250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h     6.0 s
Udávaná spotřeba město     16.6 l/100 km
Spotřeba mimo město
    8.4 l/100 km
Kombinovaná spotřeba     11.4 l/100 km
Spotřeba během testu     13.1 l/100 km
Pohotovostní hmotnost     1810 kg
Délka / výška / šířka     4830 / 1498 / 1856 mm
Rozvor     2737 mm
Zavazadelník / po sklopení     530 / 1465 litrů

Výbava: Termoreflexní čelní sklo (odráží tepelné záření), Plynulá regulace tlumičů v reálném čase (dodává se s motory A16LET, A20NHT, A20DTJ, A20DTH, standardně na A28NET, nedodává se pro Sports Tourer s automatickým nastavením světlé výšky), Podvozek FlexRide (dodává se s motory A16LET, A20NHT, A20DTJ, A20DTH, standardně na A28NET, nedodává se pro Sports Tourer s automatickým nastavením světlé výšky), Chromované prahové lišty OPC, Automatické rozsvícení světel po nastartování, Světlomety s funkcí "ode dveří ke dveřím", Otevírací madlo zavazadlového prostoru v barvě satin chrome, Chromovanné ozdobné lišty, navrchu satin desingn, Vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, Ozdobné lišty v barvě karosérie, Prodloužená koncovka výfuku, dvojitá, Zadní spoiler, Snížený sportovní podvozek, Elektrické otvírání zavazadlového prostoru, Zadní okno se stěračem a cyklovačem, Elektricky sklápěcí vnější zrcátka, vyhřívaná, citlivá na světlo, Klepněte na toto políčko, chcete-li vybrat další výbavu, Interiér: Vyhřívaná přední sedadla, Opěrka ruky zadního sedadla s možností protažení dlouhého nákladu (Středová zadní opěrka hlavy, nastavitelná.), Přední sedadla Recaro, Centrální zamykání dveří s dálkovým ovládáním, Elektricky ovládaná okna předních dveří, Elektrické ovládání zadních oken, Kuřácká sada (zapalovač a popelník), Odkládací schránka na strane řidiče, Střešní konzole vnitřní prodloužená, Ozdobná vyplň dveří, piano black, Sportovní pedály z lehkých slitin,Posilovač řízení s proměnným účinkem, zkrácená délka chodu, Ovládání zamykání – volant, Sloupek volantu - naklápěcí, teleskopický, Volant potažený kůží OPC/Line, Prostorové osvětlení a dvojice čtecích lampiček vpředu, Prostorové osvětlení a dvojice čtecích lampiček vzadu, Sada Osvětlení (Sluneční clona s osvětleným zrcátkem, Lampa na osvětlení přední podlahy interiéru.), Optická a osvětlovací sada (Dešťový senzor, Elektrochromatická zrcátka s automatickým zatmavováním, Automatické přepínání světel s detekcí tunelů.), Infozábava: Okenní anténa se žraločí ploutví na střeše, Ovládání rádia na volantu, Palubní počítač (jednobarevný), Klepněte na toto políčko, chcete-li vybrat další výbavu, Bezpečnost: Pohon všech kol (Volitelné pro motor 2.0 Turbo ECOTEC®, 2.0 CDTI ECOTEC® 140kW), Elektronický zadní diferenciál s omezeným prokluzem, Brzdový systém s posilovačem, ABS, disky vpředu a vzadu, Elektronický stabilizační systém (ESP), Opěrka hlavy s vinylovým potahem pro prostřední sedadlo vzadu, Imobilizér, Tempomat, Boční a hlavové airbagy pro řidiče a spolujezdce, Předpínač předního bezpečnostního pásu, Předepínač bezpečnostního pásu, vpředu verze 2, Vypínač airbagu spolujezdce (klíčem), Mlhová světla vzadu, Pneumatiky a ráfky: Ráfky z lehkých slitin 19 x 8.5, 5paprskové (Y-Design) s pneumatikami 245/40 R19

Příplatková výbava: Lakování Modrá Arden: 14 500 CZK, Kůže čalounění, Siena, perforovaná, černá: 60 000 CZK, Sada Infinity Navi: 52 000 CZK (Rádio DVD 800 NAVI, Zvukový systém Infinity, Portál pro mobilní telefon s GID/CID.), Sada Premium Climate: 10 000 CZK (Snímač vlhkosti, Termoreflexní čelní sklo, Vstupy ventilace vzduchu pro zadní sedadla, Elektrická zásuvka vzadu, Filtr nečistot ve vzduchu.), Elektricky nastavitelná přední sedadla: 15 000 CZK (Paměť polohy sedadla řidiče a zrcátka, Bederní opěrka na sedadle řidiče elektricky seřiditelná čtyřmi způsoby, Elektricky sklápěcí vnější zrcátka, vyhřívaná, citlivá na světlo, Sada Seat Comfort 2.), Digitální audiosystém: 7 200 CZK (Okenní anténa se žraločí ploutví na střeše.), Systém kontroly tlaku v pneumatikách: 4 000 CZK, Adaptivní Bi-xenonové světlomety AFL: 34 000 CZK (Vysokotlakové ostřikovače světlometů, Zvětšený displej s informacemi pro řidiče, Automatické seřízení světlometů, Automatické dálkové světlo.)

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist