Ale nebojte se, přestože se jedná o absolutní základ v nabídce automobilky BMW, nebudeme se tu bavit o městské krabici, kterou si zájemce pořídí s využitím toho slavného šrotovného pod hranicí dvou set tisíc. Ani nejmenší a nejslabší "bavorák" rozhodně není škatule do města a už vůbec ho nepořídíte za málo peněz.
Každý má to své minimum trochu jinak nastavené a je zcela jasné, že značka typu BMW nebude dělat laciné auto. Takže nejdostupnější jedničková řada se nebojí ceny, za kterou lze pořídit plně vybavené kombi střední třídy a na druhou stranu svému řidiči nabídne v podstatě to, co čekáte od každého jiného automobilu této značky.
A začíná to už samotným designem. BMW řady jedna se velice líbí a není se vlastně čemu divit. Vůz má velmi zajímavé proporce. V nabídce najdeme kromě testovaného dieselového dvoulitru také větší šestiválec. Aby pro něj bylo dost místa, dostal automobi dlouhou kapotu, která mu jednoduše velmi sluší a propůjčuje neokoukané proporce.
Strohý, ale kvalitní
Interiér nejmenšího BMW je asi tak stejně charakteristický, jako rodinná maska všech těchto německých automobilů. Dominuje mu do ruky výborně padnoucí volant a klasické, samozřejmě přehledné, přístroje. Vše je orientováno především na řidiče, vše je pěkně po ruce a není potřeba se dlouze zabývat tím, kde najdu ten který ovladač.I přes tyto nesporně kladné vlastnosti (můžeme k nim přidat ještě kvalitu zpracování) bych si dovolil možná trochu relativní kritiku. Interiér je až příliš strohý a takový šedý. Jak říká slečna Nikola, je zkrátka bez nápadu. Na druhou stranu je pravda, že tady nejsme u šarmantních francouzů, zde hrají prim úplně jiné vlastnosti a zákazníci BMW jsou skoro určitě na toto zvyklí, nebo alespoň připravení.
Daleko více nám vadilo seřizování výšky sedadla, které v případě že na něm sedíte, nelze posunout směrem vzhůru. Z hlediska celkového prostoru se BMW řady jedna nepostaví mezi nejlepší z této kategorie, i když se sklopenými sedačkami lze převést například jízdní kolo. Cestující vpředu si nemohou na nic stěžovat, vzadu je ovšem místa průměrně a to samé lze říci také o zavazadelníku.
Výborný základ
Jestliže jsem hodnotil prostor, popřípadě interiér jako průměrný, pak to hlavní, tedy motor, řízení a jízdní vlastnosti, musím označit za výborné. V těchto třech podstatných aspektech bude hledat BMW řady jedna jen těžko konkurenci. Možná to je také odpověď na docela vysokou cenu a zcela určitě to je důvod, proč si pořídit právě tento vůz.Přestože označení 116d se tváří tak, že je pod kapotou umístěný dieselový motor o objemu 1,6 l, není to pravda. Pod kapotou je totiž dvoulitrový vznětový motor o výkonu 116 koní. Hodnota to není velká, zvláště když uvážíme, jaké sourozence tento hatchback má, ale rozhodně to není málo. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,3 s a maximální rychlost 200 km/h jsou pro základní model velmi slušnými čísly.
BMW 116d



Německý hatchback není možná tak živý, jak byste čekali, ale poněkud přiškrcený diesel za to také umí vzít. Přestože se mu do vysokých otáček moc nechce, táhne celkem bez ustání až k červeným číslům. Jen mu musíte odpustit trochu nepříjemnou zvukovou kulisu. Při běžné jízdě je tichý, kultivovaný a především úsporný.
Hodnota spotřeby je v tomto případě prioritou jestli ne číslo jedna, tak hodně vysoko umístěnou. Kdo si totiž bude užívat plynulou jízdu, ať už po dálnici nebo okreskách, ten se bude pohybovat na hodnotách začínající pěknou čtyřkou. Ani rychlá jízda, případně jízda po městě a nešetrné zacházení neznamenají výraznější nárůst spotřeby. Do sedmi litrů se vejdete skoro určitě.
Dlouhá převodovka
Může za to kromě systému vypínání motoru při stání (ke kterému se ještě dostanu) hlavně manuální šestistupňová převodovka, která má především poslední tři rychlostní stupně takříkajíc hodně dlouhé. Dálniční limit se rovná otáčkám o něco málo přesahujícím 2000 ot./min. Neslyšný motor je zřejmě také jedním z důvodů, proč testované BMW tak silně maskuje rychlost.BMW 335i Coupé v testu: na cestě k M3 - čtěte ZDE
Top class z Mnichova v testu: BMW 740i - čtěte ZDE
Nelítostný souboj: BMW X6 50i vs. Porsche Cayenne GTS - čtěte ZDE
Abych ovšem nepěl pouze samou chválu, musím říci, že chod řadicí páky pro mne znamenal menší zklamání. Bohužel musím konstatovat, že například nový Mégane (a to je Renault!!) je v tomto ohledu zkrátka lepším hráčem. Je to velká škoda, protože vše vás i přes dieselový motor a pouhých 116 koní vybízí k nějakému tomu sportovnímu ježdění. Samotná řadicí páka je příjemně malá a dobře padne do ruky, ale její chod je zkrátka průměrný.
Jízdní vlastnosti, to už je věc úplně jiná a přesně v duchu značky BMW. Také pětidveřový hatchback si ponechal citlivé řízení, které je přesně takové, jaké ho známe z ostatních modelů. Pro každého řidiče musí být radost sledovat, jak ochotně vůz reaguje na jeho pokyny a s jakou vervou se vrhá do zatáček. K tomu se jistě hodí i tužší podvozek, i když zde vystává docela zásadní otázka.
Jednoznačný je totiž fakt, že jízdní vlastnosti jsou, především kvůli podvozku, na úkor komfortu cestování. Osobně s tím problém nemám, otázka ovšem je, zda by nebylo lepší trochu slevit z nároků na stabilitu při rychlé jízdě a přidat něco málo k pohodlí cestujících. Dieselový motor, který hledí hlavně na životní prostředí, si stejně závodně smýšlející řidiči nekoupí. Ale nechme teoretických úvah.
Kvalita = vysoká cena
Aby byl dojem z toho, jak řidič šetří přírodu dokonalý, vybavili inženýř automobil systémem Start-Stop, tedy vypínání motoru při stání vozidla. Skoro by se chtělo říci, že se tato “vychytávka“ stává jakousi módní záležitostí. Samozřejmě to určitý přínos pro okolní krajinu je, ale já osobně jsem za nějakou dobu rád využil možnost vyřadit ho z činnosti. Opětovné spuštění motoru totiž trvá občas o něco déle, než by bylo potřeba a hlavně je doprovázeno docela silnými vibracemi. Takovému popojíždění v koloně to na komfortu mnoho nepřidá.
Pokud mám zhodnotit BMW 116d jako celek, pak bych ho označil za povedený mix. Pohon zadních kol a přesné řízení, stejně jako solidní dynamika, dávají předpoklady pro zábavné ježdění, které je navíc podpořeno výbornou spotřebou a prestiží značky. Škoda jen té vysoké pořizovací ceny. Základní verze je oceněna na více než 600 tisíc korun a to je za hatchback docela velká suma.
Autor je redaktorem serveru ZaVolantem.cz
Výsledná známka 1-
Plusy: nízká spotřeba, dojezd, kvalita zpracování
Mínusy: vyšší cena, menší prostornost, drahé příplatky
Základní cena v provedení 116d: 664 300 Kč
Cena doplňkové výbavy: 102 060 Kč
Celková cena: 766 360 Kč
Parametry
Objem motoru 1995 ccm
Maximální výkon 85 kW (116 k) / 4000 ot./min
Maximální točivý moment 260 Nm / 1750 - 2250 ot./min
Převodovka 6stupňová manuální
Maximální rychlost 200 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,3 s
Udávaná spotřeba město 5,3 l / 100 km
Spotřeba mimo město 3,6 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba 4,4 l / 100 km
Spotřeba během testu 6,2 l / 100 km
Provozní hmotnost 1305 kg
Délka / výška / šířka 4239 mm / 1421 mm / 1748 mm
Rozvor 2660 mm
Zavazadelník / po sklopení 350 l / 1150 l
Výbava: BMW Service Inclusive – 5 let / 100.000 km, zahrnuje údržbové a servisní práce, ABS, brzdový asistent, Dynamická kontrola stability (DSC) s integrovanou funkcí ASC+T, čelní, boční a hlavové airbagy, dojezdové pneumatiky "Runflat" včetně indikátoru, ocelová kola s pneumatikami 195/55 R16, přední i zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, filtr pevných částic, funkce zpožděného zhasnutí světlometů "Follow-me-home", dvoustupňová brzdová světla s variabilní intenzitou záření a velikostí aktivní plochy v závislosti na brzdné síle, upevnění pro 2 dětské sedačky ISOFIX na zadních sedadlech, zadní opěradla, dělená v poměru 60:40, manuální klimatizace, elektricky ovládaná přední okna, tlačítko Start / Stop pro automatické startování a vypínání motoru, centrální zamykání s dálkovým ovládáním integrované v klíči, rádio "BMW Business CD" s CD přehrávačem, s podporou MP3, palubní počítač.
Příplatková výbava: Metalický lak (17.820 Kč), Advantage Plus paket obsahující položky mlhová světla, loketní opěrka vpředu, automatická klimatizace, odkládací paket, multifunkční volant, sportovní kožený volant, exteriérové doplňky v barvě vozu, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zacloňováním, ostřikovače světlometů, bi-xenonové světlomety, kola z lehké slitiny (66.420 Kč), zadní parkovací asistent (12.150 Kč), rádio "BMW Professional" s podporou MP3 (5.670 Kč).
BMW 116d



Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist