Jsou tu tři roky nazpět, co na silnice vyjela druhá generace retro stylovek Mini. Mateřská automobilka BMW si ale dala dlouho načas, než se odhodlala vypustit i kabriolet. Konečně je tady a nabízí se hned ve dvou provedeních. Co bychom to byli za redakci, kdybychom si nevyprosili to silnější. Ale hezky po pořádku...

Na první pohled je Mini překrásné auto, zvlášť pak ve své otevřené variantě. Žlutou karosérii zdobí dva černé "rychlé" pruhy, které dodávají ten správný sportovní šmrnc. Ladí s nimi i černá litá kola a A sloupky výrazně vysokého čelního skla. Zadní partie zas ozdobila dvojice výfuků uprostřed.

Ukázal jsem Mini Cooper S Cabrio svému kamarádovi, který sám sebe považuje za automobilového analfabeta. Všechny vozy jsou pro něj stejné, tak nějak na jedno brdo. Když viděl Mini, rozzářil se a začal ho dopodrobna zkoumat. Zvenčí i uvnitř. A právě v tom je kouzlo Mini. Je naprosto jiné, než všechny ostatní automobily. Přitom si ale na nic nehraje.

Sympatické zbytečnosti

Kvalita materiálů uvnitř odpovídá BMW a ten retro styl si prostě musíte oblíbit. Jeho symbolem se stal obrovský tachometr trůnící uprostřed palubní desky. Stejně tak ovladače rádia a klimatizace jsou neobvyklé, hezky uspořádané do tvaru loga značky. Kovové kolébkové ovladače pak najdete dole u řadící páky i na vrchu jako v letadle. Mají nejrůznější funkce, některé až bláznivě zbytečné: jako například změna barvy ambientního osvětlení ve dveřích. Stejně zbytečný je i budík přilepený k rychloměru, který oznamuje, kolik hodin a minut jsem strávil bez střechy. Jenže podobné "zbytečnosti" dávají Mini jeho osobnost.

Když se do někoho zamilujete, odpustíte mu drobné nedostatky, vady na kráse. A přesně to se stalo mě s otevřeným Mini Cooperem S. Byl jsem ochoten mu odpustit, že se na zadní sedadla nemá šanci skoro nikdo vejít, že zavazadelník je velký asi jako krabička od sirek, nebo ty neustálé skřípavé zvuky vycházející nejen z palubovky (složené hlavně z tvrdých plastů), ale i odněkud z míst, kde byla složená plátěná střecha. Jenže Mini vám za to nabídne neskutečnou zábavu za volantem.

Když už jsme u té střechy, nedosahuje sice kvalit té u Audi A3 Cabriolet, skládá se ale poměrně rychle a operaci můžete provést do rychlosti 30 km/h za hodinu. To se hodí hlavně těsně před parkováním. Ústrojí se ovládá pomocí kolébkového tlačítka na vrchu, při prvním stisknutí se odsune jen strop, jako takové větší střešní okno. Pak teprve přijde na řadu celá střecha. Škoda, že se neschová někam hlouběji do útrob vozu a zůstane trochu trčet nahoře. Nevypadá to nejlíp, navíc částečně blokuje výhled ze zpětného zrcátka.

Je to vůbec jedna-šestka?

Mini Cooper Cabrio se prodává s dvojicí motorů. Základní verze je vybavena atmosférickým čtyřválcem o objemu 1,6 litru. Testovaná verze S k němu dostala turbodmychadlo. Popravdě, po prvních kilometrech jsem nechtěl uvěřit tomu, že jde jenom o šestnáctistovku. BMW vyrobilo skvělý motor, který má nejen vysoký výkon, ale také nádherný projev. V Mnichově se podařilo do čtyřválce nahnat 175 koní, což je na 1305 kg těžké Mini pořádná porce (a to je ještě o metrák těžší než běžné Mini).

 

Mini Cooper S Cabrio se startuje tak, že vložíte oválný klíček do zdířky u volantu, sešlápnete spojku a stisknete tlačítko. Motor si s naskočením do výfuků odplivne jak nějaký šestiválec. Je to opravdu vzrušující zvuk. Pak si zkuste lehce prošlápnout plyn a zarachotí znovu. Na spojku musíte klást trochu více síly, stejně jako na ostatní pedály a 6rychlostní manuální převodovku. Hlavice řadící páky navíc nemá právě ideální tvar. No co, aspoň nemusíte do posilovny! Jednička konečně zaklapne, otáčky míří nahoru a levá noha pouští uzdu spojky. Mini lehce zahrabe předními koly a letí dopředu za stále skvělého zvukového doprovodu. Díky turbodmychadlu je maximum točivého momentu 240 Nm rozloženo od spodních 1600 otáček až po 5000 ot/min. Pak už přichází na řadu výkonnostní špička.

Ještě lepší zážitky za volantem ale přijdou, pokud stisknete kouzelné tlačítko Sport, které leží u řadící páky. Když máte auto pod plynem, okamžitě cítíte změnu. Dávkování je teď o dost silnější, autu ztuhne posilovač jak kámen a ideálně veliký volant přenáší ještě více informací o silnici pod předními koly. Zrychlení z nuly na stovku trvá 7,4 sekundy, maximum je ve 222 km/h. Mini je tak silné, že ještě na trojku umí pořádně zaškubat volantem.

Žádný kliďas

Jestli čekáte klidnou jízdu, pak raději rovnou na Mini Cooper S Cabrio zapomeňte. I když by se to mohlo zdát, tohle není auto pro pomalé pózování ve městě. Nejvíc se vyřádí na okreskách. Na těch typicky českých se chová trochu rozlítaně. Kombinace tvrdého podvozku, malé délky a přebytku energie znamená, že se na řízení musíte hodně soustředit. Odměnou jsou pak ostré průjezdy šikany, kdy přední náhon nejprve potrápí přirozená nedotáčivost, vyjetí zatáčky za plného plynu se ale naopak změní v mírně přetáčivé potěšení. Není divu, že Mini kouzlí úsměvy nejen pozorovatelů, ale i samotného řidiče.

Je pak už jen na vás, jestli si tuhle jízdu užijete jako opravdoví kabrioleťáci – tedy se staženými okénky, nebo dáte přednost komfortnímu stylu s okénky a windshotem nahoře. To se pak dá jet v klidu i někam dál po dálnici. Mini ale udělá parádu i s nataženou střechou, která se tolik podobná staré dobré klasice.

A spotřeba? Tohle majitel řešit nebude, ale pro pořádek uvedu, že jsem Mini Cooper S Cabrio odevzdával s čistou desítkou na palubním počítači. Hrál jsem si s ním opravdu hodně. Když budete trochu klidnější než já, zvládnete jezdit i za 8 litrů benzínu na 100 km.

Takže jak? Mini Cooper S Cabrio má pár drobných nedostatků, ale jak říká slogan jedné nejmenované domácí limonády: když ho milujete, není co řešit! A to na Mini maximálně platí. Jako zamilovaný člověk totiž překousnete drobné chyby, vyšší spotřebu, tvrdou jízdu a pořizovací cenu, která začíná na brutálních 722.250 korunách. Ano, je to hodně. Ale láska je láska...

Výsledná známka
1
Plusy: originalita, motor, řízení, zábava
Mínusy: až jako druhé auto, občas zlobila převodovka

Základní cena v provedení S Cabrio: 722 250 Kč


Objem motoru    1598 ccm
Maximální výkon    128 kW (175 k) při 5500 ot/min
Maximální točivý moment    240 Nm při 1600 až 5000 ot/min
Převodovka    6stupňová manuální
Maximální rychlost    222 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h    7,4 s.
Udávaná spotřeba město    8,1 l/100 km
Spotřeba mimo město    5,4 l/100 km
Kombinovaná spotřeba    6,4 l/100 km
Spotřeba během testu    10 l/100 km
Provozní hmotnost    1305 kg
Délka / výška / šířka     3714 mm / 1414 mm / 1683 mm
Rozvor    2467 mm
Zavazadelník / po sklopení     125 l / 660 l

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist