Jak už bývá u Prosche zvykem, facelift s sebou nepřinesl žádné výrazné změny designu. Ostatně, proč měnit něco, co vypadá tak dobře, jako Cayman? Pokud bychom ale vedle sebe postavili Porsche Cayman S, které jsem testoval před rokem a aktuální model, bylo by na první pohled jasných několik rozdílů. Předně se lehce změnila světla na přídi, spolu s nimi také celý spodní nárazník včetně umístění mlhovek. Zboku toho mnoho nového nehledejte. Na zádi jsou teď lépe tvarovaná brzdová světla, která se skládají z moderních LED.

Suma sumárum, žádná velká změna, řeknete si. Ale testovaný kousek byl navíc v nepřehlédnutelném bílém lakování. Spolu s úpravou těch několika detailů se podařilo levnější model poslat alespoň o krůček dopředu k ikonickému Porsche 911.  Garantuji vám, že neznalí si budou oba sourozence dokonce na první pohled plést. Každopádně vypadá nový Cayman dospěleji, robustněji a nazývat ho "Boxsterem kupé" by bylo více než pošetilé.

 

Uvnitř jako doma

Jestliže zvenčí se daly změny po faceliftu spočítat na prstech jedné ruky, uvnitř by to chtělo z té ruky ještě pár prstů osekat. Jedinou výraznější modernizací totiž prošel středový panel, který má pro ovládání navigace, klimatizace a dalších funkcí nová tlačítka. Grafika dotykové obrazovky má slušné rozlišení i velikost a zobrazovaná mapa vypadá pěkně. Jen se stále podivuji nad tím, že Porsche zachovalo vkládání SIM karty přímo do systému. Podobná funkce asi příliš lidí neosloví.

Porsche Cayman má o dva budíky méně než 911 a má i jiné tvary kapličky a celé přístrojové desky. Stále platí nejvyšší kvalita materiálů příjemných na dotek a nečekaně velká praktičnost v podobě hluboké přihrádky, nejrůznějších kapes a vysouvacích držáků na nápoje před spolujezdcem. Porsche umí dělat skvělé sedačky, které dobře vedou, drží tělo, ale zároveň jsou docela pohodlné. Prostoru je ve voze tak akorát a nad hlavou až nečekaně mnoho díky vypouklé střeše Caymanu. Na rozdíl od ostatních má Cayman dva úložné prostory. Kufr vpředu pojme 150 litrů nákupu, na golfové bagy máte vzadu k dispozici 260 litrů. Co víc si přát?

Nový motor. Kde?

Hlavní motivací k získání klíčků ke Caymanu od českého zastoupení Porsche však nebyly zmíněné kosmetické změny. Důvod má totiž skrytý význam. Ano, doslova skrytý před zraky všech. Motor. Ten, kdo by si chtěl prohlédnout pohonnou jednotku v Porsche Cayman, nepochodí. Je uložená uprostřed, pečlivě odizolovaná a jedinými tichými svědky její existence jsou dvě víčka od doplňování oleje a chladící kapaliny v zadním zavazadlovém prostoru. Dál už se dostane jen školený automechanik.

 

 

Nejdůležitější změnu tedy nemůžeme zpozorovat vizuálně, zato ji můžeme vyčíst z technických tabulek nebo ještě lépe poznat z jadrného zvuku po nastartování (ano, klíček je znovu vlevo pod volantem, jak to mají v Zuffenhausenu rádi). Nový motor nám totiž přes Vánoce patřičně nabobtnal, co se týče výkonu. Agregát má nyní v základním Caymanu velikost původních 2,9 litru, ale dodává výkon 265 koní. Ostřejší verzi Cayman S pohání 3,4litrový šestiválec s výkonem 320 koní (před faceliftem to bylo 295 koní). A to je už pořádná porce. Pro srovnání, základní Porsche 911 začíná s výkonem 345 koní.

 

Výlet na Karlštejn

Větší stádo pod kapotu je poznat hned po prvních metrech, co s novým Porsche Cayman S ujedete. Při průjezdu městem si motor jen klidně brumlá, protože ví, že plného výkonu zatím nebude příliš potřeba, jen pokud se chcete na sekundu, dvě předvést na semaforech. Řidič a auto si ale spolu nejvíc užijí za hranicemi metropole. Vzal jsem proto Cayman na mou oblíbenou trasu, která obsahuje ostré klikatky, vracečky, skákavé horizonty, nekonečně dlouhé rovinky uprostřed lesa a v neposlední řadě nádhernou letní přírodu kolem. Vyrazil jsem tedy po strakonické "dálnici", odbočil v Řitce a ujel 150 kilometrů přes Řevnice, Karlštejn, Beroun, Nižbor, Roztoky pod Křivoklátem a přes Lány po silnici R6 zpět do Prahy.


Porsche Cayman S mi přineslo opravdu jedinečný požitek z jízdy. Motor je neskutečně silný a rád se točí vysoko. Maximální výkon leží v 7200 otáčkách za minutu a vede k nim rychlá cesta. Maximum točivého momentu 370 Nm se přenáší na zadní kola ve 4750 otáčkách, tedy uprostřed spektra. Motor se pak rozezpívá na celé kolo a vaše řidičské snažení tak odmění patřičným zvukovým doprovodem. Ačkoliv jsem měl automat, jednotka reagovala na pokyny plynového pedálu bez odmlouvání a přesně.

Dokonalý automat, horší ovládání

Velkým trumfem testovaného kousku byla dvouspojková převodovka PDK, kterou jsem chválil už v testu Porsche 911 Carrera 4 Targa a udělám to znovu. Přátelé, já neznám rychlejší soustrojí! Jakoby četlo vaše myšlenky, připravuje se na váš pokyn a pak ho v milisekundě precizně vykoná. Změna přichází tak rychle, že ji skoro nepostřehnete. A pokud pojedete cestovní rychlostí, nebudete cítit vůbec nic. Žádný náznak škubnutí! Bohužel, i v novém Caymanu se stále řadí nešťastnými tlačítky na volantu. Dozvěděl jsem se ale, že by se to mohlo časem změnit k lepšímu. Pokud jste nedočkaví, můžete si pořídit náhradní volant od úpravce Gemballa, který nabízí tradiční řešení páček pod volantem (pravá +, levá -).

Nic to ale nemění na tom, že díky převodovce PDK má Porsche Cayman S výbornou dynamiku, minimálně stejnou jako s manuální převodovkou (a to se tak často nestává). Stokilometrovou rychlost totiž překoná za 5,1 sekundy a ručička tachometru se zastaví až na 275 km/h. Pokud aktivujete režim SPORT+, který umožní i sportovní start s vytočeným motorem, měl by Cayman S zvládnout 100 km/h dokonce jen za 4,9 sekundy, tedy stejně jako Porsche 911. Aha!

Konkurence pro ikonu?

A teď si k tomu připočtěme, že se Cayman S stejně precizně ovládá. Že jeho dokonalé řízení dává znát o každé nerovnosti na silnici. Podvozek poskytuje vozu výbornou stabilitu a nechá ho do zatáček kouzlit nevídané kousky. Navíc je motor posunutý uprostřed, tedy před zadní nápravou. To dává vozu neutrální naladění, v režimech podvozku SPORT a SPORT+ vám velký přebytek síly dovolí záď slušně ustřelit. Vše ale koriguje elektronika, takže se nemusíte bát, že bokem vyletíte ze šíkany.

S kdysi tak trochu odstrkovaného Caymanu vyrostlo právoplatné Porsche. Jeremy Clarskon to určitě neuzná, budiž! My běžní smrtelníci ale nyní víme, že za 1.754.000 korun (1.839.000 korun s automatem PDK) se dá pořídit výkonný a zábavný vůz, který umí poskytovat skoro stejně radosti a adrenalinu jako o poznání dražší 911. Jestli jste fanouškem Porsche a uvažujete o své první ochutnávce, zamyslete se! Cayman S už totiž není jen předkrm, může se z něj dobře stát i hlavní chod.

Výsledná známka 1
Plusy: Podvozek, motor, řízení
Mínusy: Pro někoho nevzhledná záď, dražší příplatky, pořád to není 911  

 

Základní cena v provedení S: 1.754.000 Kč
Cena s převodovkou PDK: 1.839.000 Kč

Objem motoru     3436 ccm
Maximální výkon     235 kW (320 k) při 7200 ot/min
Maximální točivý moment     370 Nm při 4750 ot/min
Převodovka     7stupňová automatická
Maximální rychlost     275 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h     5,1 s.
Udávaná spotřeba město     14,1 l/100 km
Spotřeba mimo město     6,6 l/100 km
Kombinovaná spotřeba     9,4 l/100 km
Spotřeba během testu     14 l/100 km
Provozní hmotnost     1450 kg
Délka / výška / šířka     4347 mm / 1306 mm / 1801 mm
Rozvor     2415 mm
Zavazadelník     150 l (vpředu) / 260 l (vzadu)

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist