To totiž nezdědilo skoro nic z všedního zjevu hatchbacku, popřípadě kombi. Námi testovaný kousek byl navíc vybaven optickým paketem OPC, který vozu dodal na mladickém a sportovním vzhledu. Opel Astra GTC jednoznačně cílí na mladé a tak trochu sází brouka do hlavy rodičům zlaté mládeže. "Ne, nekupujte synkovi za maturitu Golfa! Ten má každý! Jsem tu já, sympatické kupé vybavené řadou lehce tuningových doplňků."
Praktické kupé?
Opel Astra GTC navíc umí být i docela praktický. Jistě, oproti klasické Astře jsme postrádali krapet místa vzadu. Podívejte se ale do kufru! Vejde se do něj 690 litrů bagáže. To není právě hodnota běžné v této kategorii. Sedadla vpředu ctí sportovní feeling vozu, takže poměrně dobře vedou, umí být zároveň i pohodlná. Vzadu k vedení těla slouží spíše stěna a nad hlavou je to mizerné. Cestu do holandské metropole jsme ale ve čtyřech lidech zvládli v pohodě. Stačilo se jen čas od času kompletně vystřídat.GTCéčko u nás zabodovalo také volantem s ideální velikostí, který kladl přijatelný odpor. Do výbavy patřila barevná obrazovka s palubním počítačem a navigací. Tu jsme ale nevyzkoušeli, protože nějaký kolega před námi zlomil navigační CD. Středový panel je trochu zmatený, máme zde fůru tlačítek v různých velikostech a vyrobených z podivného materiálu, které jako celek nedávají příliš smyl. Řadící páka nepadne dobře do ruky, kontruje ale přesným chodem a krátkými drahami.
Slunce nad hlavou
Opravdovou třešničku na dortu si ale šetříme na konec. A přesně to uděláte i vy, když do svého GTC posadíte nic netušící pasažéry. Stačí totiž uvolnit otoční knoflík na stropě a jedním mocným tahem vzad posunout kryt skla až za vaši hlavu. Interiér tak dostane okamžitě nový rozměr. Zadní cestující si tak po celou dobu mohli užívat výhled na hvězdnou oblohu. Při prvním řízení se dokonce někteří nezvyklého výhledu až vylekali. Faktem ale zůstává, že čelní sklo protažené až do poloviny střechy vozu udělá z jízdy okouzlující zážitek. A to mnohem více, než v Citroënu C4 Picasso, který je podobnou finesou také vybaven.
Opel Astra GTC



Za krásu se ale platí, říkají plastičtí chirurgové. Opel souhlasí. Ono nekonečně velké čelní sklo s sebou přináší několik neduhů, na které se musíte připravit. Předně kvůli pohyblivému krytu chybí osvětlení i čtecí lampičky. Ze záhadného důvodu nemá spolujezdec ve stínítku zrcátko, což znepokojilo zejména ženskou část osazenstva. Panoramatické okno má také omezenou dobu použití. V noci je to bez problémů, za teplých jarních a letních dnů posádku nepříjemně přihřívá a to nemluvíme o přímém protisvětlu. Každopádně, i když jsme si vědomi těchto nedostatků, jednoznačně bychom ho ve výbavě nevynechali.
Nejlepší nafťák
Dostáváme se k volbě motoru, která nemohla být v našem případě lepší. Na dlouhý výlet jsme dostali čtyřválcový turbodiesel o objemu 1,9 litru. Výkonem 150 koní a maximem točivého momentu 320 Nm je nejsilnějším naftovým agregátem, jaký můžete pod kapotu Opelu Astra GTC dostat. Při chladném startu byste se možná mohli trochu obávat chraplavého projevu. Po zahřátí a hlavně ve vyšších otáčkách a rychlostech se ale chová velmi kultivovaně. Pravda, ve spodních otáčkách by mohl být trochu živější, jakmile ale vytočíme výš, táhne spolehlivě.Stovka nečiní GTCéčku problémy za 8,9 sekundy a na německých dálnicích jsme s ním jeli i 200 km/h. Šlo ale jen o chvilkové zpestření výletu, jinak nebyl problém jet pohodových 160 km/h. Přitom na konci našeho zájezdu ukazoval palubní počítač 6,2 litru nafty na 100 km. A to jsme s dávkováním plynu příliš nešetřili!
Chytrý podvozek
Při pohledu do ceníku příplatkové výbavy jsme našli nepřehlédnutelnou položku za 68.200 korun, která nesla název IDS Plus. Jde o automatický systém řízení podvozku, který upravuje tuhost podle způsobu jízdy. Při klidném výletu se chová komfortně, rozhodně jsme se nedočkali nějakých výrazných výklepů. Báli jsme se jich nejen kvůli tomu, že jsou častým neduhem této kategorie, navíc bylo GTCéčko vybaveno slušivými 17palcovými koly. Ta mnohdy komfortu nepřidávají Pokud by se snad někomu zachtělo tvrdšího podvozku, nemusí čekat na rozhodnutí automatiky. K dispozici je i tlačítko „sport“, které ho patřičně přitvrdí.
Takže verdikt. Pokud chcete Opel Astra, počkejte si na novou generaci, která se co nevidět objeví v showroomech. Jestli se vám ale líbí kupé, nemá cenu váhat. Opel Astra GTC je tu a s motorem 1.9 CDTi může být váš v základní výbavě Enjoy za 570.900 korun. Top výbava Sport přijde na 620.900. S příplatkem za IDS Plus to už však není nejméně.
Výsledná známka 2-
Plusy: motor, panoramatické sklo, prostorný zavazadelník
Mínusy: nepřehledná palubní deska, pouze pro čtyři, odcházející generace
PARAMETRY
Základní cena v provedení Enjoy: 570 900 Kč
Objem motoru 1910 ccm
Maximální výkon 110 kW (150 K) při 4000 ot/min
Maximální točivý moment 320 Nm při 2000 až 2750 ot/min
Převodovka 6stupňová manuální
Maximální rychlost 210 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,9 s.
Udávaná spotřeba město 7,2 l/100 km
Spotřeba mimo město 4,7 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 5,6 l/100 km
Spotřeba během testu 6,2 l/100 km
Provozní hmotnost 1220 kg
Délka / výška / šířka 4290 mm / 1435 mm / 1753 mm
Rozvor 2614 mm
Zavazadelník / po sklopení 690 l / 1070 l
Opel Astra GTC



Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist