Po roce platnosti novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, která výrazně posílila pravomoci městských strážníků, klesl v Praze o více než 43 procent počet osob zraněných při dopravní nehodě způsobené nepřiměřenou rychlostí. Množství těchto nehod se přitom snížilo o téměř 45 procent. Ještě k většímu poklesu došlo u počtu nehod zaviněných překročením nejvyšší povolené rychlosti (o 50 procent) a jimi způsobeného počtu zraněných osob (o 75 procent).

Za 12 měsíců klesl počet usmrcených osob na území hlavního města téměř o třetinu, těžce zraněných o 12 procent a lehce zraněných o 17 procent. "V absolutních číslech to znamená dvacet zachráněných životů a o 45 těžce a 413 lehce raněných osob," upozornil Rudolf Blažek, náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast bezpečnosti. "Považujeme to za vynikající výsledek," dodal.

Dle Vladimíra Kotrouše, ředitele Městské policie hlavního města Prahy, je v současné době v naší metropoli 14 míst s možností osazení radarového zařízení se schopností záznamu dopravního přestupku, 16 úseků, kde rychlost kontroluje poměrový měřič rychlosti a k dispozici je také 22 mobilních zařízení k měření rychlosti.

Akce "Radary 100"

Úspěch zaznamenala i bezpečnostní akce s názvem "Radary 100". Na místech, kde řidiči často porušují nejvyšší povolenou rychlost a výrazně tím ohrožují chodce (poblíž škol, nákupních center) měří strážníci rychlost pomocí mobilních radarů. Místa jsou vytipována ve spolupráci s místními radnicemi. Ze strany městské policie přitom nejde o utajované měření. Strážníci mají služební stejnokroj doplněn o reflexní vesty, všechna aktuální místa jsou zveřejňována na policejních i městských webových stránkách. "Jde hlavně o prevenci, ne o represi," říká Blažek.

K ještě většímu preventivnímu efektu používání radarů na měření rychlosti by podle Blažka přispělo výrazné zrychlení udělení sankcí za přestupek. "Nyní je bohužel docela jednoduché vyvinit se ze spáchání přestupku odkazem na osobu blízkou a pro úřady je pak téměř nemožné dohledat skutečného řidiče. Systém tak netrestá právě ty, kteří si z předpisů a pravidel nic nedělají. Chceme iniciovat změnu, aby se odpovědnost z řidiče přenesla na provozovatele vozidla. Ten by měl možnost se zodpovědnosti zbavit, pokud by sdělil, kdo vozidlo řídil," řekl náměstek primátora Rudolf Blažek.