auto_Shell_Ecomarathon_vitez_172x107.jpgO víkendu skončil na závodním okruhu v Nogaru v jižní Francii 23. ročník Evropského Shell Eco-marathonu, který nabízí setkání studentů univerzit a středních škol, kteří soutěží v dosažení minimální spotřeby paliva s vozidlem vlastní konstrukce a výroby. Závodu se zúčastnilo 257 týmů z 20 zemí.

Nejlepšího výsledku - 3.039 ujetých kilometrů na jeden litr paliva dosáhl již podruhé za sebou tým francouzské koleje St. Joseph La Joliverie s prototypem poháněným spalovacím benzínovým motorem.

V kategorii vozidel poháněných vodíkovým článkem zvítězili studenti francouzské školy Ecole Polytechnique Nantes. Se svým prototypem dosáhli výkonu 2.797 kilometrů.

koncept_vozidla_172x107.jpgTým DTU Roadrunners vyhrál kategorii Urban Concept (vozidla určená pro běžný městský provoz) spalovacích motorů v posledních dvou letech. Nejenže v letošním roce studenti z Technical University of Denmark opět zvítězili (306 km), ale získali rovněž Cenu za nejekologičtější vozidlo.
Oslavy dánského týmu doplnili studenti z De Haagse Hogeschool, kteří si odnesli hlavní cenu v kategorii vodíkových článků (557 km).

Shell_Eco-marathonu_172x107.jpgUdělena byla také ocenění za design, technické inovace, bezpečnost a komunikaci týmu. Jasnými hvězdami byli v těchto oceněních studenti z norské Oestfold University College Halden. Design jejich vozidla připomínající závodní auto zapůsobil na odbornou porotu především tím, že díky němu je vozidlo připraveno na možné snadné uvedení do výroby. Soutěžní vůz se podělil o Cenu za design SKF společně se španělským týmem IES Alto Nolan Barredos-Asturias.

Do příštího ročníku Shell Eco-marathonu by se měl opět zapojit tým HydrogenIX Technické univerzity v Ostravě se svým konceptem vozidla poháněného vodíkem, který letos v závodech chyběl pro technické komplikace.