Již šedesát let se píše historie vozů Ferrari. Rudá auta se vzpínajícím se hřebcem ve znaku se stala synonymem sportovního vozu. Vyrábějí se v severoitalském městečku Maranello, u jejich zrodu stál Enzo Ferrari. První závodní vůz tohoto jména se představil 11. května 1947.


Zakladatel firmy Enzo Ferrari

Enzo_Ferrari_zakladatel.jpgEnzo Ferrari se narodil 18. února 1898 v severoitalské Modeně. Když ho otec v 10 letech vzal na automobilové závody do Bologni, rozhodl se, že bude závodníkem. V roce 1920 začal pracovat pro firmu Alfa Romeo, kde zůstal téměř 20 let. V roce 1929 založil vlastní stáj Scuderia Ferrari, která používala při závodech vozy Alfa Romeo. Jméno Ferrari se postupně začalo stávat známým a jeho závodní kariéra kvetla. Ferrari se hodně podílel na vývoji a stavbě vozů, ve kterých jezdil. Všiml si ho i Mussolini a vyznamenal ho, což mu v budoucnosti přidělalo mnoho starostí.

Ferrari v té době už měl ve světě automobilových závodů své jméno a neznámé nebylo ani logo jeho stáje. Vzpínajícího se hřebce umístil na žlutý štít (barva Modeny) a přidal písmena SF, tedy Scuderia Ferrari.


Premiéra modelu 125S

Ferrari_125S.jpgZačátkem druhé světové války stačil ještě Ferrari (který v té době nesměl kvůli smlouvě s Alfou Romeo používat vlastní jméno) vyrobit první vlastní vůz, který se ale objevil jen v jednom závodě. Počátky značky Ferrari se tak datují až do roku 1947, kdy se na závodech v Piacenze představil model 125S, poháněný jedenapůllitrovým vidlicovým dvanáctiválcem. Premiéra skončila neslavně, protože vůz nedojel, ale už o 14 dní později vyhrál závod v Římě.

Finanční problémy přivedly firmu koncem 60. let do náruče koncernu Fiat. Enzo, přezdívaný Commendatore a proslulý svým autoritativním stylem řízení, si ale svůj vliv udržel až do své smrti v roce 1988.


Vozy Ferrari v F1

Ferrari_F1.jpgV roce 1952 mělo svou premiéru Ferrari 500, nejúspěšnější a pro mnohé nejkrásnější auto, jaké kdy bylo postaveno. Alberto Ascari, syn přítele Ferrariho, si dojel ve Ferrari 500 pro svůj první světový titul. Když v roce 1952 získalo sedm ze sedmi vítězství, zůstalo Ferrari 500 nezměněno i v roce 1953. Tehdy získalo sedm z osmi vítězství.

Ferrari je dodnes se 14 tituly nejúspěšnější stájí formule jedna. Do rudých vozů usedali takoví jezdci jako Juan Manuel Fangio, Niki Lauda, Alain Prost či v posledních letech fenomenální Michael Schumacher, sedminásobný mistr světa (pět titulů z toho získal s Ferrari). Stáj také celkem čtrnáctkrát získala Pohár konstruktérů, další úspěchy sbíraly i cestovní vozy.


Prosluly i silniční automobily

Proslulé jsou i automobily, které jezdí po běžných silnicích. Během šesti desítek let vyjelo z bran továrny nepřeberné množství typů, jejichž karosérie navrhovala ta nejslavnější italská designerská studia.

Ferrari_znak.jpgK nejznámějším modelům patří typ 250 Testa Rossa (1957) či skorojmenovec, Testarossa z roku 1984. Proslulý byl i typ Dino (1969), pojmenovaný po synovi Enza Ferrariho, který zemřel ve 24 letech.

Z produkce posledních let pak nejvíce emocí vzbudily modely F50 či Ferrari Enzo. Vozu, pojmenovaného po zakladateli firmy, se vyrobilo jen 400 kusů a koupit si jej mohli pouze vybraní zákazníci, kteří už měli nějaké Ferrari v garáži. Kdo chce Ferrari Enzo, platí závratné sumy. Zájemci však neváhají přihodit více, protože limitovaná série už je rozebraná.

Automobilka ročně vyrábí necelé 4000 automobilů a ani k těm "obyčejným" se není snadné dostat - několikaletá čekací lhůta je pravidlem. Svébytné je i okolí továrny v městečku Maranello. Přes ulici restaurace Cavallino, na druhém rohu obchod s oblečením a doplňky - vše v zářivé červené podle Ferrari. O ulici dále muzeum neboli Galleria Ferrari. Mnoho lidí chce spatřit továrnu, kde se proslulá auta vyrábí a tak to v Maranellu v létě prý vypadá jako na Karlově mostě.

Dle znalců jezdí v současné době v naší republice ke dvěma stovkám vozů Ferrari. Přesný počet není znám, mnozí lidé nakupují ojeté vozy i v zahraničí.

model F430Nové Ferrari lze pořídit zhruba od pěti milionů korun, na kterých začíná model F430.

Nejdražší je Ferrari 612 Scaglietti, jehož základní cena začíná na sedmi milionech korun. Vedle nových vozů lze u prodejců ojetin pořídit i starší Ferrari přibližně od 500 tisíc korun. V současnosti autobazary v tuzemsku z druhé ruky nabízí více než 30 ojetých Ferrari.

Šedesáté narozeniny Ferrari doprovází celosvětová štafeta. Do České republiky zavítá speciálně vyrobený štafetový kolík 16. května.

Ferrari_250TR_TestaRossa.jpg
K nejznámějším modelům patří typ 250 Testa Rossa (1957)

Ferrari_F50.jpg
Ferrari F50

Ferrari_Enzo.jpg
Ferrari Enzo